| 		
		 
 SZOCILPSZICHOLGIA I.
  2004.11.26. 09:49 
BEVEZETS A SZOCILPSZICHOLGIBA
2004/2005. I. flv
   
ELTE TTK TRSADALMI KAPCSOLATOK INTZETE 
Szocilpszicholgiai Tanszk
  
SZOCILPSZICHOLGIA I. :
BEVEZETS A SZOCILPSZICHOLGIBA
  
2004/2005. I. flv 
II. vf. szocilis szakok 
  
Elad: Lnyi Gusztv, egyetemi docens
  
A kurzus clja: alapvet ismeretek nyjtsa a szocilpszicholgia tmakrben. 
A foglalkozsok jellege: elads – de nem (csak) az elad tanr prelegl monolgjain lesz a hangsly, hanem a hallgati aktivits serkentse is kvnatos. Ezt elsegtend, a hallgatk egyfell az irodalomjegyzkben tallhat „olvasmnyok” kzl szabadon vlogatva a szorgalmi idszakban szorgalmasan olvashatnak, s olvasmnyaikrl folyamatosan (azaz havonta legalbb kett) elksztett s az elad tanrnak szemlyesen tadott, legalbb 3800-4200 karakteres terjedelm olvasmnykivonatot ksztenek, msfell hzi feladatokat is kapnak. Mindezek szorgos, hatridket betartan pontos s nem utols sorban kreatv teljestse beszmtanak a flvzr osztlyzatba. 
A foglalkozsok ideje: szerda, 11, 30-13,00. 
A foglalkozsok helye: Harmnia 
Vizsga: A hallgatk a szorgalmi idszakban kt alkalommal teszt formjban szmolnak be addig elsajttott tudsukbl. A dolgozatrs idpontjai elrelthatlag oktber 27. s december 8. A flvzr osztlyzat egyfell a kt teszt alapjn (50%), msfell az olvasmnyjegyzkek (25%) s a hzi feladatok (25%) alapjn megajnlott rdemjegy, amit a hallgatnak jogban van nem elfogadni, m akkor szbeli vizsgn kell tudsrl szmot adnia. 
  
TEMATIKA 
  
1. A szocilpszicholgia trgya. Pszicholgia s szocilpszicholgia. A "szocilis" jelz jelentse: a trsas s a trsadalmi dimenzi. Pszicholgiai szocilpszicholgia s/vagy szociolgiai szocilpszicholgia? (Pszichologizmus, antipszichologizmus.) A "jzan sz" s a konvencionlis tuds szerepe. A szocilpszicholgia mint tudomny. A mdszer s az elmletkpzs problmja. Tudomny-rendszertani krdsek. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 27-38, 78-96. – Olvasmny: McGuire 2001. – Moscovici 2002. 
  
2. A szocilpszicholgia tudomnytrtnete. A szocilpszicholgiai szemllet kialakulsa. Trtneti-trsadalmi vltozsok: individualizci, modernizci stb., ezek hatsa a szocilpszicholgiai tuds kialakulsra. Pretudomnyos kezdetek a filozfiban, a trsadalom- s politikai koncepcikban. A tmegllektan, a npllektan. – A magyar szocilpszicholgia hagyomnyairl. Szocilpszicholgia „magyar szemszgbl”. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 39-49. – Hewstone s msok 1995: 21-30. – Smith s Mackie 2001: 49-82. – Olvasmny: Allport 1974: 3-88. – Lnyi 2000: 107-165. – Rnay [1847] 2001: 51-224. – Zajonc 2003. 
  
3. A modern szocilpszicholgia, irnyzatai s mdszerei. A tudomnyos "paradigma" fogalma. Paradigmk a szocilpszicholgiban: pszichoanalzis, behaviorizmus, mezelmlet, kognitv szocilpszicholgia stb. Az interdiszciplinarits s multiparadigmlis szemllet a szocilpszicholgiban. – A szocilpszicholgia mdszerei: ksrlet, terepmunka stb. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 50-64, 78-86 – Hewstone s msok 1995: 79-105. – Smith s Mackie 2001: 85- 129. – Olvasmny: Bungart 1997. – Lewin 1972: 41-90. – Moscovici 2002a. 
  
4. Szemlykzi viszony s szemlykzi klcsnhats. Az interakci fogalma. Az interakci szerkezete: az "n" s a "msik", a kzvettsek problmja. A trsas hats s klcsnhats: a szocilis facilitci s gtls krdsei, vizsglata. Az interakci folyamata: manifeszt s ltens szablyok. A trsas viszonyok sszetevi, sajtossgai, hatsai. Az interszubjektivits. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 149-156, 164-171. – Hewstone s msok 1995: 245-272. – Smith s Mackie 2001: 737-787. – Olvasmny: Triplett 1981: 36-52. – Zajonc 1997. – Zajonc 2003a. 
  
5. Interperszonlis kommunikci. A kommunikci: informcitads s -csere interakcis helyzetben. Informci, jel, jelents. Diszkurzv univerzum. Verblis s nemverblis kommunikci. Metakommunikci. A kommunikci kulturlis meghatrozottsga (proxemika, kinezika). A meggyz kzls. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 172-185, 288-301. – Hewstone s msok 1995: 221-244. – Olvasmny: Bettinghaus 1997. – Watzlawick s msok 1997. 
  
6. A trsas megismers. A szocilis percepci: a msik szemly szlelse. A szemlykzi szlels reaktv termszete. A "msik szemly" jelentsnek dekdolsa, mintzottsga, az informciforrs krdsei. Az attribci. A szocilis sszehasonlts. Az els benyoms. A naiv (vagy implicit) szemlyisgelmlet. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 249-262, 310-319. – Hewstone s msok 1995: 107-162. – Smith s Mackie 2001: 133-186. – Olvasmny: Asch 1973: 137-152. – Bruner s Goodman 1981: 196-204. 
  
7. A szocilis attitd. Az attitd fogalma: defincik s fogalmi megklnbztetsek. Kutatsnak trtnete, az attitdmrs klasszikus megkzeltsei. A trsadalmi trtnsekhez val viszony kognitv-viselkedsi komponensei.  Az attitd dimenzii: irny, intenzits, centralits, funkcik. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 220-232. – Hewstone s msok 1995: 163-187. – Smith s Mackie 2001: 377-387. – Olvasmny: LaPiere 1981. – Bem 1984. 
  
8. Attitd s viselkeds: az attitd-dinamika krdsei. Az attitdk bels szervezdsnek elvei: az egyensly-elv, a disszonancia-redukci elve, a konzisztencia elve. Az attitdk kognitv szervezdse. Trsadalmi tletalkots. Vlemnyek, nzetek s rtkek. Stabilits/vltozs, begyazottsg/begyazatlansg, zrtsg/nyitottsg stb. A trsadalmi sszehasonlts folyamatai. Vlaszts, dnts, nigazols. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 204-219, 233-243, 260-287. – Hewstone s msok 1995: 188-217. – Smith s Mackie 2001: 387-478. – Olvasmny: Festinger s Carlsmith 1981. – Fishbein 1997. 
  
9. Trsas viszonyok s rzelmek. Az n megmutatsa: prezentci, taktikk s stratgik.  A trsas viszonyok. A kapcsolatok kialakulsa, dinamikja stb. Az sszeills dimenzii, kzls s rejtegets, titkok, intimits. Boldogsg s szomorsg. Tranzakcionlis jtszmaelemzs: rtus, idtlts, jtszma. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 244-245, 305-309, 320-326. – Hewstone s msok 1995: 245-271. – Smith s Mackie 2001: 603-663. – Olvasmny: Berne 1984. – Byrne 1981: 453-460. – Showers 2001. – Zajonc 2003b 
  
10. Proszocilis viselkeds. A segtsgnyjts, altruizmus, irgalom, szeretet. A proszocilis viselkeds minti: lkontingencia, aszimmetrikus kontingencia, reaktv s klcsns kontingencia. Normatv elvrsok (trsadalmi felelssg, szemlyes normk, reciprocits). A segts elfogadsa. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 327-333. – Hewstone s msok 1995: 272-287. – Smith s Mackie 2001: 667-702. – Olvasmny: Aronson s Linder 1997. – Fromm 1997. 
  
11. Az agresszi. A kr, a gonosztett, a bnzs. Az agresszi elmletei: az agresszi mint sztn, frusztrci s agresszi, az agresszi mint tanult viselkeds. Az agresszit kzvett vltozk: a bels llapotoktl a szociokulturlis tnyezkig. Az ncl s az intrumentlis agresszi. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 334-346. – Hewstone s msok 1995: 288-312. – Smith s Mackie 2001: 702-730. – Olvasmny: Jones 1997. – Heider 2003: 360-391. – Bandura s msok 1981. 
  
12. Versengs s konfliktus. A konfliktus mibenlte, fogalma, defincik. A konfliktus dinamikus s statikus felfogsa. A konfliktus tpusai. Nyeresg, vesztesg, nrdek maximalizls. A rosszindulat trsadalmi folyamatok. A vlsg. A konfliktusok kezelse. Klcsns fggs. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 355-362. – Hewstone s msok 1995: 313-334. – Olvasmny: Deutsch s Krauss 1981. – Deutsch s Shichman 1996. 
  
13. Egyttmkds s bizalom. Az egyttmkds mint trsas rtk. A fogoly dilemma. A kooperatv stratgia elfelttele(i): a bizalom stb. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 349-354, 363-367. – Hewstone s msok 1995: 334-337. – Olvasmny: Gamson 1981. – Komorita s Brenner 1981. 
  
14. A szerep. Sttusz s szerep, normativ s interpretativ szerepfelfogs. Szemlyisg s szerep. Moreno, Mead, Goffman szerepfelfogsa. A szerepek jellemzi: velnk szletett s szerzett szerepek stb. Szerep s elvrs. Szerepkonfliktusok. A trsas let dramaturgija: alaktsok (hit, homlokzat, idealizci, megtveszts, misztifikci, stigmatizci stb.) 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 189-203. – Olvasmny: Goffman .n. (2001) – Mead 1973: 173-286. 
  
15. Az n s az identits. Az n- s trsadalmi azonossgtudat mibenlte, szerkezete. – A szociolgiai, kulturlis antropolgiai s pszicholgiai megkzelts, rtelmezs krdsei. – Az identits mint lettrtneti, pszichohistriai s trtnelmi szocilpszicholgiai jelensg. Posztmodernits s virtulis identits. 
  
Irodalom: Csepeli 1997: 516-533. – Smith s Mackie 2001: 189-252. – Olvasmny: Erikson 1991: 401-498. – Gergen s mtsa 2001. – McGuire s mtsa 1984. 
  
  
Ktelez irodalom 
  
Csepeli Gyrgy 1997, Szocilpszicholgia. Osiris Kiad, Bp. 
  
Ajnlott irodalom 
  
Hewstone, M. – Stroebe, W. – Codol, J-P. – Stephenson, G. M. 1995, Szocilpszicholgia – eurpai szemszgbl.  Kzgazdasgi s Jogi Knyvkiad, Bp. 
Smith, E. R. – Mackie, D. M. 2001, Szocilpszicholgia. Osiris Kiad, Bp. 
  
Olvasmnyok 
  
Allport, G. W. 1974, A modern szocilpszicholgia trtneti httere. In: Pataki Ferenc (szerk.): Szocilpszicholgia. Szveggyjtemny. I. kt. Tanknyvkiad, Bp. 7-87. 
Asch, S. E. 1973, A szemlyekrl alkotott benyomsok. In: Hunyady Gyrgy (szerk.): Szocilpszicholgia. Gondolat Kiad, Bp. 137-151. 
Aronson, E. s Linder, D. 1997, A megbecsls fokozsa s visszavonsa hogyan befolysolja a szemlykzi vonzalmakat? In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.): i.m. 286-294. 
Bem, D. J. 1984, Az attitdk mint njellemzsek. In: Hunyady Gyrgy (szerk.): i.m. 211-235. 
Bandura, A. – Ross, D. – Ross, S. A. 1981, Film ltal kzvettett agresszv modellek utnzsa. In: Hunyady Gyrgy (szerk.): i.m. 515-525. 
Berne, E. 1984, Az emberi jtszmk. Gondolat Kiad, Bp. 
Bettinghaus, E. P. 1997, A meggyz kommunikci. In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.): i.m. 234-256. 
Bruner, J. S. s Goodman, L. L. 1981, Az rtk s a szksglet szervez szerepe az szlelsben. In: Csepeli Gyrgy (szerk.): i.m. 196-204. 
Bungart, W. 1997, A proszocilis magatarts empirikus kutatsnak mdszertani problmi. In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.): i.m. 23-37. 
Byrne, D. 1981, A szemlykzi vonzalom s az attitdbeli hasonlsg. In: Csepeli Gyrgy (szerk.): i.m. 453-473. 
Csepeli Gyrgy (szerk.) 1981,  A ksrleti trsadalomllektan frama. Gondolat Kiad, Bp. 
Deutsch, M. s Krauss, R. M. 1981, A fenyegets hatsa az interperszonlis alkura. In: Csepeli Gyrgy (szerk.): i.m. 393- 414. 
Deutsch, M. s Shichman, S. 1996, A konfliktus a szocilpszicholgia perspektvjban. In: Lnyi Gusztv (szerk.): Politikai pszicholgia. Balassi Kiad, ELTE Szociolgiai Intzet, Bp. 263-285. 
Erikson, E. H. 1991,  A  fiatal Luther s ms rsok. Gondolat Kiad, Bp. 
Festinger, L. s Carlsmith, J. M. 1981, A kiknyszertett engedelmessg kognitv kvetkezmnyei. In: Csepeli Gyrgy (szerk.): i.m. 342-356. 
Fishbein, M. 1997, Az attitd s a viselkeds predikcija. In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.): i.m. 147-163. 
Fromm, E. 1997, A szeretet mvszete. In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.): i.m. 295-303. 
Gamson, W. 1981, A szvetsgalakts elmletnek ksrleti vizsglata. In: Csepeli Gyrgy (szerk.): i.m. 415-433. 
Gergen, K. J. s Gergen, M. M. 2001, A narratvumok s az n mint viszonyrendszer. In: Lszl Jnos s Thomka Beta (szerk.): Narratv pszicholgia. Kijrat Kiad, Bp. 77-119. 
Goffman, E., .n. (2000),  Az n bemutatsa a mindennapi letben. Thalassa Alaptvny, Plya Kiad, Bp. 
Heider, F. 2003, Jtett s krokozs. In: U. A szemlykzi viszonyok pszicholgija. Osiris Kiad, Bp. 360-391. 
Heider, F. s Simmel, M. 1981, A viselkeds szlelsnek ksrleti vizsglata. In: Csepeli Gyrgy (szerk.): i.m. 178-195. 
Hunyady Gyrgy (szerk.) 1984, Szocilpszicholgia. Gondolat Kiad, Bp. 
Jones, S. 1997, Az erszak intzmnyei. In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.): i.m. 314-322. 
Komorita, S. S. s Brenner, A. R. 1981, Alku s engedmny ktoldal monoplium mellett. In: Csepeli Gyrgy (szerk.): i.m. 434-445. 
LaPiere, R. T. 1981, Az attitdk msok, mint a cselekedetek. In: Csepeli Gyrgy (szerk.): i.m. 106-119. 
Lnyi Gusztv 2000, Magyarsg, protestantizmus, trsasllektan. Osiris Kiad, Bp. 
Lengyel Zsuzsanna (szerk.) 1997, Szocilpszicholgia. Szveggyjtemny. Osiris Kiad, Bp. 
Lewin, K. [1931] 1972, Az arisztotelszi s a galilenus gondolkodsmd sszecsapsa a mai pszicholgiban. In: U.: A mezelmlet a trsadalomtudomnyokban. Bp., Gondolat 
McGuire, W. J. 2001, A szocilpszicholgia msodik vszzada el. In: U. Makacs nzetek s a meggyzs dinamikja. Osiris Kiad, Bp. 466-509. 
McGuire, W. J. s McGuire, C. 1984, A spontn nkp alakulsa az egyn klnbzsge alapjn. In: Hunyady Gyrgy (szerk.): i.m. 146-172. 
Mead, G.H. 1973, A pszichikum, az n s a trsadalom. Bp., Gondolat 
Moscovici, S. 2002, A Dreyfus-gy, Proust s a szocilpszicholgia. In: U. Trsadalom-llektan. Osiris Kiad, Bp. 141-172. 
Moscovici, S. 2002a, A szocilpszicholgia j feladatai az j Eurpban. In: U. Trsadalom-llektan. Osiris Kiad, Bp. 306-324. 
Rnay Jcint [1847] 2001, Jellemisme, vagy az angol, francia, magyar, nmet, olasz, orosz, spanyol nemzet, n, frfi s letkorok jellemzse llektani szempontbl. In: Hunyady Gyrgy (szerk.): Nemzetkarakterolgik. Osiris Kiad, Bp. 51- 224. 
Showers, C. J. 2001, Az rzelem hatsa az n szervezdsre. In: Forgcs Jzsef (Joseph P. Forgas) (szerk.): rzelem s gondolkods. Az rzelem szocilpszicholgija. Kairosz Kiad, 287-309. 
Triplett, N. 1981, Mozgst elidz tnyezk az iram megszabsban s a versenyben. In: Csepeli Gyrgy (szerk.): A ksrleti trsadalomllektan frama. Gondolat, Bp. 
Watzlawick, P. – Beavin, J. H. – Jackson, D. D. 1997, Az emberi kommunikci pragmatikja. In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.), i.m. 56-68. 
Zajonc, R. B. 1997, A szocilis interakci. In: Lengyel Zsuzsanna, szerk., i.m. 88-106. 
Zajonc, R. B. 2003, A szocilpszicholgia szz ve a racionalizmus jegyben. In: U. rzelmek a trsas kapcsolatokban s megismersben. Osiris Kiad, Bp. 523-540. 
Zajonc, R. B. 2003a, Trsas serkents cstnyoknl. In: U. rzelmek… 116-131. 
Zajonc, R. B. 2003b, Vonzds, affilici s ktds. In: U. rzelmek… 163-191. 
  
 |