Trsadalmi hlzatok s a kisebbsgek
t4d6 2005.01.18. 17:12
Bevezets az interetnikai s interkulturlis viszonyokba
Trsadalmi hlzatok s a kisebbsgek (Fokasz Nikosz)
Alapok
- Tardos Rbert: „Kapcsolathlzati megkzelts: j paradigma?” (1995)
- teleplsek bels s kls kapcsolatai
- szomszdsgi, rokonsgi viszonyok
- klnbz intzmnyek: piac, kzvlemny kapcsolathlzatai
- a vilggazdasg centrum–perifria-viszonyai
- alkalmi elitek kapcsolathl-elemzsei
- mdszertan
- Moreno szociometriai iskolja
- mikroszociolgiai kutatsi irnyzat
- Mrey Ferenc
- kommunikcikutats (vlemnynyilvnts elmletei)
- jdonsgok diffzija
- innovci, j technika kutatsa
- viselkeds, nzet elterjedse
- antropolgia: rokonsgi viszonylatok, cserekapcsolatok
- matematikai grfelmlet
- mdszertani gret: survey-mdszere „atomisztikus”
- network-megkzelts: mikromili s makrokontextus
- szemlyes network (Angulesz Rbert s Tardos Rbert) à krdscsoport (3 szituci)
- „fontos krdsekben beszlgetpartner”
- „trs a szabadid eltltsben”
- „segtsgforrs a mindennapokban, hztartsban…”
Trsas ktelkek a magyarorszgi zsidsgban (1999)
- mintavtel
- Kovcs Andrs kutatsa
- 2015 fs minta
- kulturlis, vallsi szervezetek tagnvsora alapjn + 1945 eltt szletetteknl krptlsi regiszter
- kvts mintavtel
- vallsi-szrmazsi homogenits
- homogn 72%
- rszben homogn 6%
- vegyes 22%
- hzasodsi homogmia
- a megkrdezettek szleinek 79%-a homogm
- a megkrdezettek 51%-a homogm
- szemlyes network kiterjedse: 4,69 f
- teljes magyar populci tlaga: 3,51 f
- fvrosi, legalbb kzpiskolt vgzett npessg: 4,27 f
- sszettelhats: telepls, iskolzottsg, anyagi sttusz
- network-erforrsok sszettele
- az els kett tlnyom a harmadikhoz kpest
- rokonsgi hnyados: 0,51 (sszpop.: 0,75; fvrosi legalbb rettsgizett: 0,58)
- modernebb a hazai zsidsg, mint a magyar trsadalom egsze
- szelektivits
- iskolzottsg: zsidk 0,43; orszgos 0,56; fvros 0,39
- letkor: zsidk 0,74 (relevns eltrs); orszgos 0,58; fvros 0,60
- kapcsolatok forrsa
- csald, rokonsg jval alacsonyabb (56%, mg orszgos 77%, fvrosi 65%)
- kzs trsasg jelentsge (16%, mg orszgos 7%, fvrosi 9%)
- iskola, egyetem (11%, mg orszgos 3%, fvrosib 7%)
Kapcsolat intenzitsa – gyenge s ers ktsek
(Granovetter emprikus vizsglata)
- munkahelykeress sorn nem a legbizalmasabb embereken keresztl, hanem a tbb-kevsb laza ismeretsgeken keresztl jutunk elre
- a szk kr tl kzel van hozznk, nem nyjt j informcit
- chilei kzposztly (kzalkalmazotti rteg): Granovetter elmletnek ellenpldja
- llami llsok, szks erforrsok
- klcsns szvessgek rendszere („komasg”)
- szles barti kapcsolatokon bell
- trsadalmi sttuszukat tekintve egyenrangak
- a felsbb osztlyok tagjai fizetnek, ha az alsbb osztlyok tagjaitl szvessget krnek à nem kerlnek bele a hlzatba imgy
- Balkn: a hivatalokban is szemlyesebb a kapcsolat
Hat lpsnyi tvolsg (Milgram ksrlete, 1967)
- kutats: tbbszz embernek ugyanahhoz az emberhez kellett eljuttatnia egy levelet gy, hogy az adott ember csak attl kaphatja meg, aki szemlyesen ismeri t
- az elindtott levelek egyharmada rt clba, tlagosan 5,5 lps alatt
- a vilgon brmely kt ember tlagosan hat lpsnyi tvolsgra van egymstl
- a kutats hibi
- alacsony elemszm
- semmit sem tudni az elveszett levelekrl
- kudarccal vgzdtt Fokasz Nikoszk magyarorszgi kutatsa
- a lakossg 6%-a indtotta egyltaln el a levelet
- a reprezentativitshoz nem elg
- a lakossg visszalt, a jutalom-DVD remnyben csaltak
- vidki kisvrosi nyugdjasok nhny lnca tnt viszont fl
- messze a hat lpsen tl (hipotzis: kimaradnak a modellbl)
- Fokasz Nikoszk kutatsa fordtva (jelenleg tart)
- sok clszemly, kevs kiindulpont
- hossztv terv: kt reprezentatv minta kztt tlagosan milyen hossz lnc van?
- kisteleplsekbl kiindtott lncokkal is prblkoznak
Szerkezetisg
- ragadoz–zskmny vzi tpllkozsi hlzat
- tudsok kztti koopercis kapcsolat à csompontok, frtsds
- szexulis kapcsolathlzat
- barti kapcsolathlzat
- bonyolult struktra – modellezs – a httrben a vletlen?
- Erds Pl & Rnyi Alfrd: vletlen grfok à „kis vilg”
- csoportokbl ll vilg: szablyszeren kalkullt kapcsolatok
- kicsi- s csoportokbl ll vilg: a kett kombinlsa
- Watts–Strogatz + Barabsi Lszl: sklamentes hlzat
- minden szinten vannak cscsai
- pldul ilyen az internet
- kiemelked szerepet jtsz csompontok, sszektk
- nem mindig lehet tlagot szmtani (csak a haranggrbe-tpusaknl)
- hatvnyfggvny-eloszls: a sikeres mg sikeresebb lesz
- milyen terjedsi folyamat figyelhet meg egy hlzatban?
A tmhoz tartoz olvasmny:
Granovetter, M.: „A gyenge ktsek ereje”, in Angelusz Rbert s Tardos Rbert szerk.: Trsadalmak rejtett hlzata, MKI, Budapest, 1991. 371-399. o. (lsd mg: „The Strength of Weak Ties. American Journal of Sociology, 78. 1360-1380. o.)
|