Csepeli- Mi a szoc.pszicho?
2004.11.26. 14:46
Ismeretlentl -helyett a Bnhidi Gabitl- szrmaz vzlat a Csepeli Gyrgy-Mi a szocilpszicholgia c. knyvbl. Azrt a vizsghoz ez des kevs.
Csepeli: mi a szocilpszicholgia?
Az a tudomny, mellyel a szocilpszicholgusok foglalkoznak. Megklnbztet sajtossga az ismeret
szerkezetben s megszerzsnek mdszerben ragadhat meg.
Emberi vilg:
Uexkll szerint az llatfajok szempontjbl annyi krnyezet van, ahny llatfaj.
Nietzsche: az ember meghatrozatlan llat.
Gehlen: az ember puszta ltezsben feladatot tall, ltszksglete, hogy viszonyuljon nmaghoz, rendelkezik a
tulajdon hajlamai s adottsgai felett. letvitele van.
Cselekvs: az embernek nincs adott krnyezete, hanem azt ltrehozza maga. A vilg meghatrozottsgai a cselekvsek rvn keletkeznek. A tkletessgre s szabadsgra trekszik.
Tudsig cselekvsbl tmad reflexivits, kz emberi egyed birtoka. A tuds trsadalmi mintja kpezi a kultrt s a civilizcit. A kultra az emberek kzti cselekvsben hatrozhat meg (interakci- kommunikci), a civilizci az ember s termszet (munka) kzti cselekvst. A vilg megszabja az informcikat hordoz jelentsek rendjt (miknt kell egy informcit kzlni). A vilg elemei termszetiek, de jelentsre val kpessgk folytn trsadalmiak is, s kultraknt mkdnek. A kultra: rtelmezsi tartomny. A tuds birtokosai kztt konszenzus jn ltre a szntelenl zajl kommunikci rvn.
Mindennapi tuds: a mindennapi letben kt helyzetre oszthat, amikor jelen vagyunk s amikor nem. Az utbbit fel is lehet oldani. Vletlenl, sajt akaratbl, knyszerbl. Ha nincs lehetsg feloldsra, akkor vlik az ember kirekesztett, magnyoss. Az ember ms ember jelenltben hatrozza meg magt a mindennapi rutinon keresztl. Az ember hisz abban, hogy a vilg olyan, amilyennek ltja. rdekldsnek kzppontjban sajt maga ll (letvilg: Schtz). Termszetesnek fogja fel a vele trtnteket, cselekvseket. Tipizcik segtsgvel jut az ismeretre, melyeket ismers s ismeretlen dolgok osztlyba kerlnek. Az letvilg tipizlt megnyilvnulsai relevanciaforrst (szksges, elengedhetetlen) kpeznek, amennyiben az egyes cselekvsek cljainak elrst szolgljk, illetve gtoljk. Az letvilg mkdtetje a kultra szabta mindennapi tuds. Lukcs Gyrgy szerint az ember a Jrt utat" nem hagyja el, a siker rdekli, de mivel nem tudja meghatrozni, miknt rte el, tudsa analgikra (klnbz jelensgek kztti hasonlsg, egyezs) pl, szituatv. A tuds tartalmai ellentmondsosak, ltszatokbl merti tartalmait.
Valls: a trsadalmilag konstrult valsg szemlyhez szl ltszatait megalapoz hit kollektv vltozata a valls. Az emberi cselekvs kockzatai isteni perspektvba gyazdnak. A rtusok kozmikuss tgrjk, egyben be is szktik az emberi vilgot. Enyhti a kosztl s nem lttl (hall) val flelmet.
Mvszet: mikzben megtartja s felhasznlja a mindennapi tuds szemlyessgt s lmnyszersgt biztost szervez elemeket, egyidejleg tl is lp azokon, s nreflexira ksztet. A befogads skjn megmarad a szemlyessg benyomsa, de az alkalmazott mvszi forma ltal kzvettett tuds vgs soron felszabadul a kzvetlen tetszs all, s a szemlyessget, a mindennapisgot meghalad reflexikat szabadt fel a J befogadban.
Tudomny; a mindennapi, vallsi vagy mvsz szempontbl kzvetlennek tn valsg komplexumbl a gondolkod ember kiemel s clszeren egynemst meghatrozott minsg jelensgeket? s ily mdon / 'egybknt szleihetetlen sszefggseket vilgt meg A fordulat vgrehajtsa eredmnyeknt elvsz a szubjektum, s annak szabadsga.
*A szocilpszicholgia, mint tudomny: emberrl alkotott tudomnyos modell s annak cselekvse kzti viszony , vizsglata, illetve trvnyszersgek felfedezse. i.~----
A SP trgya: az egynbl s mindabbl indul ki, ami „nem egyn”. A nem egyn azonos lehet a msikkal, Zajonc szerint ilyenkor a SP trgya egyszeren az egynek, klcsns viselkedsbeli fggsge. A nem egyn lehet szocilis, ilyenkor szocilis kontextusban vizsgljuk (Secord.Backman)j lehet trsas, ekkor az egyni s trsas tvzdik (Mrei). Mead: a trsadalmi jelentsben az egyn a trsadalmi rend rsze. Ha szocilis csoportot jell, akkoraz egyn s csoport kapcsolatrl van sz (Aridrejeva),
Allport: a SP feladata, hogy "megrtse s megmagyarzza, miknt befolysolja az egynek gondolkodst, rzelmeit s viselkedst msok tnyleges, kpzelt vagy mgttes jelenlte". Asch: „az egyneken bell hat erk struktrjt vizsglja, amelyek rvn a trsadalmi rend s szablyszersg lehetv vlik".
1, Trsas szksgletek. Az ember pozitv s negatv lmnyeinek forrsa a trsas let. A szexualits, hatalom, agresszi trsas sszefggsekben elgthetk ki, mely egyben a klcsns elnyszerzs mintinak a szintere is (szeretet, bizalom, megrts).
2, Trsas-trsadalmi megismers, rtkels: a magra hagyott ember vilgrl alkotott kpe vgletesen eltorzul. Nem tudja megklnbztetni a jt s rosszat. Az ngyllet a trsas let zavaraira vezethet vissza. Az ember cljait a kollektv eredet eszkzk kszletvel rheti el. A trsadalmi trben l ember jellegzetes szksglete az rtkels.
3, Trsas klcsnhats formi: szemlyek kztti klcsnhatsok klnbz forminak kutatsa tartozik.
Megklnbztetnk: ltszm szerint: didikus (kiscsoportos) nagyltszm emberi egytteseket.
Informlis: nkntes rszvtel a kapcsolat alatt, illetve brmikor kilphet e kapcsolatbl az egyn.
Formlis: knyszer rszvtel
Ad hoc: pillanatnyi kapcsolat.
Huzamos ideig fennll kapcsolat.
4. Nagycsoportok: tagsgukat idben jratermelve, fggetlentik magukat az aktulis rsztvevktl. A
csoportkzi viszonyok sajtos terlete a tbbsg kisebbsg rintkezse. A nagycsoportokban val rszvtel az emberi azonossgtudat legszlesebben vett kereteit biztostja.
Trsas pillanat: az ember kommunikatv lny. Jelkpek erdejn (Baudelaire) vezet az tja a modern trsadalomelmlet rendszernek nevezi a trsadalom eltrgyiasult, mindennapi perspektvbl ttekinthetetlen szervezet valsgt, mellyel szemben a SP szfra letvilgknt jelenik meg. A tudattalan elsdleges folyamata talnyos jelek forrsa (lom, tletek, melyek szorongsokbl, asszocicikbl tpllkoznak).
nismeret s SP: Gramsci szerint minden ember rtelmisgi, de nincs minden embernek rtelmisgi funkcija a trsadalomban. Ezrt a htkznapi s a tudomnyos SP-i tuds sztvlaszthatatlan! A bennnk felhalmozott szocilpszicholgiai tuds holt tke, mert szisztematikus SP stdiumok hinyban nem vagyunk tudatban jelentsgnek.
Elmletek a SP-ban
Az letvilgban mkdtetett tuds zkkenmentessgt az rtelmezs biztostja. Az elmletek forrsa a szocializcis ton elsajttott tradci, kzvetlen kommunikci ltal szerzett felvilgosts, tanuls, kpzelet, gondolkods, kvetkeztets.
Laikus elmletek: tipizcik s relevancik ltal tplltak, melynek rvn knnyen befolysolhatatlan, kls trsadalmi tmkra koncentrlnak.
Trsadalomtudomnyi elmletek: a trsadalomrl alkotott elmletek a trsadalmi valsgot nemcsak magyarzzk, hanem meg is vltoztatjk. A vltozs tbbnyire nem kveti az elmlet ltal felvzolt smt. Az elmleti konstrukcik 3 tpust lehet megklnbztetni:
1. Trtnelemfilozfiai elmleted: az emberisg perspektvjbl szemlli a vilgot (Marx, Weber, Hegel).
2. Trsadalomelmletek: az emberek ltmdjt a teljessgre trekedve vizsgljk, eltekintve a trtnelemtl. Funkcionalizmus, strukturalizmus, fenomenologikus szociolgia, kommunikatv cselekvselmlet. Termszettudomnyokra hivatkozik: szociobiolgia, koszelmlet, rendszerelmlet.
3. Kzpszint elmletek (Merton): lerja a trsadalmi jelensget, ezzel eloszlatja a homlyt, tbbrtelmsget. Oksgi magyarzatot adnak a jelensgre, melyet bizonytottak. Merton pldaknt a vonatkoztatsi csoport elmlett emlti: a tagok s nem tagok megklnbztetst teszi lehetv. A SP kompetencija nem , terjedhet tl a szlets s hall idpontjai ltal hatrolt emberi let keretein. /
SP- elmletek: a kzpszint elmletek osztlyba sorolhatk (rtk-, attitd-, csoport-, szerep-elmletek). Kzben minielmletek is szletnek, melyek darabokra trik a SP-i tudst. A normatv elmletek az egyn mozgstert a beilleszkeds-kvl rekeds alternatvjban hatrozza meg. E felfogs az inger-reakci smt vagy a pszichoanalzis ltal felttelezett „valsgelv" s „rmelv" szemlyisgmintt kveti.
A SP elmletek katalgusa:
1. A szocilis facilitci a trsas viselkedst a trsak jelenlte ltal kivltott motivcis feszltsg serkent
vagy gtl hatsaival magyarzza.
2. Attitdelmletek a trsadalmi befogads szksgletre alapozva mutatja ki az attitdk trsas s trsadalmi funkciit.
3. Szocilis tanulselmlet a trsas modell ltal tapasztalt pozitv vagy negatv megersts (jutalom, bntets) fggvnyben jelzik az adott minta kialakulst vagy elmaradst.
4. Tekintly elv szemlyisgelmlet az eltletessg, a csoportkzi agresszira val hajlandsg kialakulst s fennmaradst magyarzza.
5. Normatv szerepelmlet: szerepviselkedst a bntetszankcik hatsval magyarzzk.
6. Kooperci, versengs; az aktoroknak tulajdontott rdekek fggvnyben tesznek elrejelzst.
7. Racionlis dnts: az idealizlt sszersg normjn alapulnak.
8. Interpretatv: kzppontjban a jelteremts, kommunikci, szocilis mez ll (Lewin, Mead, Vigotszkij nagyjelentsgnek tartotta). Az interiorizcis folyamatban a klsknt jelentkez szocilis belsknt mkd pszichikuss vlik. Vigotszkij szmra a jel, Meadnl gesztus. *
9. Szimbolikus interakcionizmus: az internalizlt gezstusok jelentshordoz szimblumok.
10. Krt Lewin mezelmlete: a szemlyt s krnyezett egyttesen kezeli. A „mez" az egyn szksgleteit, motivciit, hangulatait, cljait, szorongsait foglalja magba, miltal dinamikus, feszltsgteli trsas cselekvsre egyarnt inspirl trknt jelenik meg.
11. Georg Simmel egynek kztti klcsnhatsok eredjeknt fogja fel a trsadalmat.
12. Schtz fenomenolgija: az egyes szm els szemly az egyes szm msodik szemllyel egytt kidolgozott tbbes szm els szemly kzvettsvel tr vissza nmagba. Alapja a klcsns megrts lehetsgbe vetett bizalom. ,
13. Trsadalmi sszehasonlts elmlete (Festinger): 8 hipotzist lltott fel. Ahol a kirtkels ksztetse mikor s milyen mrtkben megy vgbe a msokkal val sszehasonlts sorn.
14. Kognitv disszonancia elmlet (Festinger).
Kognitv SP elmletek:
1. Fritz Heider kognitvegyensly-elmlet.
2. Charles Osgood kognitvkonzisztencia-elmlet.
3. Attribcielmlet: a szemly az ltala meglt helyzeti jelensgeknek miknt s mirt tulajdont okokat.
A szocilis reprezentci kutatsa a szocilis informci feldolgozsnak kutatsa fel mozdult el. Az eurpai SP-ban szletett a szociliskategorizci-elmlet, szocilisidentits-elmlet.
20. szzadi SP elmletek dimenzii:
I. Utal az elmlet kognitv vagy affektv jellegre.
II. A szban forg elmlet klsleg nyilvnul meg, a helyzetre vonatkoz.
III. A stabilits, fejlds, vltoztats szksgletvel sszefgg adott elmlet.
IV. Adott szemly aktivitsra pl vagy reaglsra.
Az interpretatv szerepelmlet Erving Goffinan nevhez kapcsolhat. Az etnometodolgia tagadja a normatv kutati szempont ltjogosultsgt. A SP alkalmazott tudomny, elsajttsnak nem felttele a „nagy elmlet". '
A SP s az emberrel foglalkoz tbbi tudomny.
A szociolgia s a pszicholgia kereszttjain: a prostitultakat szociolgiai szempontbl vizsglva azt ltjuk, hogy trsadalmi htterk szmos azonossgot mutat (anmis llapotbl). Htrnyaikat viszonyts tjn lik meg (msokhoz hasonltjk magukat). E szakma forgalomhoz kttt tnet, ahol sok az interakci, sok a trsadalmi klnbsg. A szegnyek s gazdagok kztt nem a clokban, hanem a clok elrsre hasznlt eszkzkben lesz klnbsg. Ez a knlati oldal. A keresleti oldalon: a forgalom kedvez a nvtelensgnek, fokozza az alkalom valsznsgt, gyorsasgt. Prostitci csak olyan trsadalomban jhet ltre, ahol egyes szexulis szksgletek a trsadalomban uralkod rtkek s normk ltal szablyozott eszkzk rvn realizlhatatlanok. Pszicholgiai megkzeltsben: a prostitultak sajt trsadalmi rtegkhz kpest is szablytalanul, eltlt mdon cselekszenek. Torzult szemlyisggel rendelkeznek, befolysolhatsgban s csbthatsgban megmutatkoz ngyengesg, parazitizmus jellemzi ket. A prostitultakkal val egyttltet keresk sivr lelki let, hedonista, perverz sznkpekkel rendelkez egynek. Kapcsolataikat a ktdskptelensg jellemzi. Ugyanaz a trsadalmi krnyezet az egyes trsadalmi szemlyek szmra nem azonos krnyezet. Ahhoz, hogy valakibl tnyleges prostitult legyen, trsas termszet hatsok szksgesek. Csak e trsas ertr az, mely a sors valsgv teszi a szociolgiai s pszicholgiai valsznsgeket.
Trtnelem s SP Ktttsg: ligatra
Szabad vlaszts: opci
A trtnelem sokszerepls jtk. Az egyedisgnek nincs jelentsge, mivel a „sok egyes akarat sszetkzse" kioltjk azok hatsait. A SP kpet tud adni egy-egy esemny kimenetelnek hogyanjrl, illetve jobban megrthetjk a szitucit. A SP hozzjrulhat a trtnettudomnyos ismeretszerzs, a forrskezels mdszertana, a trtnettudomnyos tlet termszetnek pontosabb megrtshez. A trtnelmi SP vllalkozik arra, hogy feltrja a mindennapi let, trtnetileg jelentkez sokfle vltozatt. Annyi mindennapi let van, ahny trtnelem adta varins. A trtnet SP termkeny terlete a mentalitstrtnet (a rgmlt ember gondolkodsmdja, mentalitsa, hite, rtkrendje). Lnyeges a szent s profn elklntse, mely az rtkels forrsa. Nhny trsadalom cljai rdekben kettosztja kzssgt a nagysg s szrkesg lttatsval. Ezzel szemben azon trsadalmak, melyek kooperativitson alapulnak nem az egyik fl gyzelmt, illetve a msik
veresgt hangslyozzk. A trtnet SP-val prhuzamos rdekldsi terlet jellemzi a trtneti antropolgit. A trtnet antropolgia ihletje a kulturlis antropolgia. A SP-nak s kulturlis antropolginak is ugyanaz a trgya: a trsadalmilag konstrult vilg jelenvalv ttele a trsas klcsnhatsok, a kommunatv cselekvsek sorozatban identits-fenntarts, rtelmezs rvn.
Szociobiolgia s magatarts
A SB kiindulpontja az ember evolcis rksgeknt magval hozott genetikai meghatrozottsg, melynek lnyege az ember esetben a nyitottsg. A nyitottsgot gynevezett epigenetikus szablyok irnytjk. E szablyok viselkedsi egysgeket eredmnyeznek: munkavgzs, kommunikatv cselekvst. Ezen egysgek kombincija, permutcija a kultrk sokflesgt teszik lehetv.
Irodalomtudomny s SP
Az irodalom s SP trgya: az let eleven valsga. A SP mdszertani tmpontokat nyjthat az irodalmi mvek elemzshez. Mrei vizsgldsai: dramaturgiai tr (szerepek), indtkrendszer (mezelmlet), rtkdimenzi feltrsa (attitdk).
Gazdasgpszicholgia
A homo oeconomicus emberkpe hedonista (felttelezi: maximlis kielgls a cl), de az ember rtkei kzvettsvel cselekszik. Marx: a trsadalom nemcsak a fogyaszts objektumait (javakat), hanem szubjektumait is termeli javak vsrlit). Voltaire: a flsleges lesz a szksges. A SP hozzjrult a „korltozott racionalits" elmlet kifejldshez.
Politikai pszicholgia
A politikai kultra lnyegben SP-i kpzdmny: kompromisszumra, nyltsgra, tolerancira nevel. A
demokratikus politikai szocializci fontos eszkz az llampolgri identits kialakulsban.
Jogtudat
Rvilgt a jog s a jog ltal szablyozni kvnt viselkeds ellentmondsos viszonyra.
Pedaggia s SP
A SP a megismersben, a pedaggia a beavatkozsban rdekelt. Megfelel SP-i terepismeret nlkl a pedaggiai
szndk hatstalan marad.
2. a SP tudomnytrtnete
Klnbsget tesznek a SP-i gondolkods tvolba vesz mltja, s a SP tudomnynak rvid trtnete kztt. Farr szerint egy tudomnynak vannak elfutrai s alapti. Az elfutrok gondolatai az intzmnyeslst megelzen keletkeztek, reflektlva koruk trsadalmi valsgnak SP-i vonatkozsaira.
Nyugati emberkp s SP
Allport August Comte-ot ruhzza fel a modern SP atyja szerepvel. Comte les hatrt hzott a metafizikai szakasz s a pozitv szakasz kztt, melyet az empirikus ismeretszerzs, mrs, ellenrizhetsg s gyakorlati felhasznls jellemez. Comte szerepe ktsges, a SP a szzad vgre elrvult. A cselekvs szabadsgval rendelkez ember, mely megalkotja a valsgot, illetve kz s a termszet kz keldik a „msodik termszet", a kultra. G. W. Allport SP-i trtneti mve a SP-i emberkp a nyugati mveltsg hagyomnya, melynek kezdetei az antikvitsba nylnak vissza. A nyugati emberkp szakaszosan jtt ltre, sztvlt az anyagi s a szellemi valsg, melyet az ember s a trsadalom szembelltsa kvetett. A trsadalmi ktelkbl kibontakoz egyn megkonstrulsa tette lehetv az ember egyedi lnyknt trtn meghatrozst, aki l s cselekszik a trsadalomban. A klasszikus grg filozfia emberkpe az alapja a nyugati emberkpnek, melynek latin megfelelje a „persona": szemly (grg drmkban az larc neve volt), a trsadalmi, cselekvsi trben elklnl az egyntl fgg s az egyntl nem fgg (termszeti: biolgiai, fizikai vagy trtnelmi: trsadalmi, gazdasgi) tartomny. Az objektivitssal szemben a szubjektivits ll, mely a szabad vlaszts akaratt felttelezi. A vlaszts szabadsga kt alternatvt hordoz magban: siker, kudarc. J vagy rossz. Az egyn letrajzban bekvetkez vltozatlansg biztostka az nazonossg, mely az emlkezs ltal van kdolva. Az n lmnyeknt jelentkez szemlyi identits konstrukcijn bell jhetett ltre a racionalits (rdek, gondolkods, kpzelet) s irracionalits (sztn, vgy, rzelem) szembelltsa. A nyugati emberkp sajtossga a reflexivitsban rejl tudatossg. Ezek utn jtt ltre a trsadalomban l, szabad, trsaival egyenl, felels s tudatos, individulis, cselekv szemly kpe.
Allport megkzeltsnek korltja: a nyugati emberkpet magtl rtetdnek veszi, illetve az elemzst a filozfiai irodalom knonjbl merti.
Multikulturalizmus, feminizmus: a SP kritikja, hogy nem veszi figyelembe a nyugati kultrtl eltr kultrkat, a niessget (itt a gender-re gondolnak). Az egyetemes SP-i tuds mg vrat magra.
Rendez dimenzik:
1. Individulis-racionlis emberkp, a homo oeconomicushoz hasonlt. Haszonelv, a sajt jlte rdekben cselekszik, az egyn-aki magnyos- egoizmusbl tpllkozik.
2. Individulis-irracionlis: elszigetelt monsz, akit nemcsak rdekei sztnznek cselekvsre, hanem a vgyak s sztnk foglya.
3. Kollektv-irracionlis: az egyntl fggetlen trsadalom ellenrizhetetlen, emberi csoportosulsok (szlets, hall) lesznek a SP jelensgek hordozi.
4. Kollektv-racionlis: a kollektivits szerzdsen alapul, az nrvnyests lehetsgt lehetv teszi anlkl, hogy srten a kollektv egsz rdekeit. Ez a dimenzi figyelmen kvl hagyja az egyn veleszletett vagy szerzett egyedi tulajdonsgainak jelentsgt.
SP a 19. Szzadban: spekulatv elmletek.
A 19 szzadi kapitalizmus az imperializmus rvn konszolidlta magt. Tarde: jrvny-bnzs analgijt hasznlta. Szerinte a trsadalom legfbb llektani szervezelve az utnzs. A szuggeszti-utnzs folyamata 3 trvnynek engedelmeskedik:
1. a trsadalmi rtegekben fellrl lefele mozog.
2. Sebessge mrtani haladvny szerint meghatrozott.
3. Az utnzott minta sajt kultrbl szrmazik.
Tarde-val szemben Durkheim sztvlasztotta az egyni tudatjelensgeket a kollektv tudat megnyilvnulsaitl. Durkheim gondolatai nagy hatst tettek a szocilis antropolgira, illetve Piaget genetikus episztemolgijra. Le Bon a tmegllektan alapjait fektette le, szerinte a sokasg 3 kivlt ok folytn vlik tmegg:
1. Nvtelensg, miltal feleltlenek s gtlstalanok lesznek a rsztvevk.
2. Fertzs: nrdekek alvettetnek a tmegrdeknek.
3. Befolysolhatsg: a tmeg tagjai hipnzis al kerlnek.
Sighele hasonl kvetkeztetsre jutott: tmegllektana nyltan antidemokratikus feltevsekre pl, a parlamentarizmus ellen rott esszje az olasz fasiszta ideolgia talpkve lett.
Npllektan: Nmetorszgban szletett meg, ahol a nemzeti egysg elbb gondolatban volt jelen, eszmje alapjul a np, mint egynek feletti alakulat eszmje szolglt (Wundt 10 ktetes mvben rja le). Dillthey nevhez kthet a szellemtudomnyi mdszertan. Lnyege a belerzs, megrts tjn trtn rekonstrukci. Az egyn szablyokon keresztl kapcsoldik ms egynekhez.
Nagy-Britanniban Spencer s Darwin elmletei hordoztak SP-i hagyomnyokat (szociobiolgia).
A spekulatv elmletek kiszorulst kveten eltrbe kerlt az egyes konkrt krdsekre adand vlaszok
keresse.
Smith s Mackie: Szocilpszicholgia
A SP annak a tudomnyos tanulmnyozst jelenti, hogy hogyan hatnak a trsas s a kognitv folyamatok arra, ahogyan az emberek szlelik s befolysoljk egymst, illetve, ahogyan egymshoz viszonyulnak. A szocilpszicholgus mdszerei eltrnek a mindennapi embertl. Mindkt csoportnak hasonl clja van: szeretnk megrteni, s elre jelezni az emberek gondolatait s cselekedeteit, valamint hatni azokra. A mindennapi megfigyel gyakran tallkozhat ellentmondsokkal, sszefggstelen ismeretekkel, ezrt hasznos a SP, hiszen mdszerei ltal rendezett, kevsb csalka vlaszok szlethetnek. A SP a trsas folyamatok rvn vlik rtelmezhetv. A krlttnk lk hatnak gondolatainkra, cselekedeteinkre, dntseinkre, de ha egyedl kell dntst hoznunk, akkor is hatnak rnk ms emberek, ltalunk kpzelt, jvbeni reakcii, vagyis, hogy mit gondolnak rlunk. Emlkeink, ltsmdunk, gondolataink, rzelmeink s vgyaink a kognitv folyamatokon keresztl hatrozzk meg, hogy hogyan fogjuk fel a vilgot. A kognitv folyamatokon keresztl tudjuk rtelmezni mindazt, ami trtnik velnk. Egymsra hat folyamat: az ember a csoportban (miknt hat az egynre ha a tbbi ember kztt van), a csoport az emberben (miknt hat az egynre, ha tudja, hogy a csoport, melyben van, milyen attitdkkel ruhzta fel). A csoporttagsg akkor is jelen van, ha a csoport nincs jelen. A SP az egynek trsas viselkedst prblja megrteni, ebben klnbzik ms trsadalomtudomnyoktl. Ha megrtjk, hogyan befolysoljk az embereket a trsas s kognitv folyamatok, hozzlthatunk a slyos trsadalmi problmk megoldshoz.
Trtnelmi irnyzatok s aktulis tmk a SP-ban. A SP empirikus tudomnny vlik: nem sokkal a tudomnyos pszicholgia 19 szzad vgi kialakulsa utn a kutatk elkezdtek az emberi gondolkodsra s cselekvsre gyakorolt trsas befolys krdseivel foglalkozni. Az kori grgk az ember vizsglatt a filozfia trgynak tekintettk, a pszicholgia a 19 szzad vgn Nmetorszgban jtt ltre, amikor nhny kutat laboratriumi krnyezetben vizsglta a mentlis folyamatokat (rzkels,
|