Angelusz Rbert: Rtegzds s lthtasg 2. rsz
2004.11.26. 15:11
A vizsgra kellhet, de ez az elz rsz vge.
2. bra: A ltens csoporttudat, a reflexv csoporttudat s a kollektv tudat sajtos-sgai, valamint a hozzjuk kapcsold cselekvsmdok
A nagycsoporttudat tpusa
|
A sttusekvivalencia
|
A csoporthelyzet reflexija, “kzss ttele” |
A reflexik sszehangolsa |
A tipikus cselekvsmdok
|
|
(van +, nincs -) |
|
Ltens csoporttudat |
+ |
– |
– |
Tmegcselekvs |
Reflexv csoporttudat jelensg |
+ |
+ |
– |
Csoportspecifikus cselekvs |
Kollektv tudat |
+ |
+ |
+ |
Kollektv cselekvs |
A ltens csoporttudat esetben a csoport tagjainl fennll a sttusok hasonlsga, de – rendszerint a kontaktusok hinya kvetkeztben – a csoporthoz tartozk cselekvseik kialaktsnl nem veszik figyelembe hasonl helyzet trsaik viselkedst. Helyzetk azonossga folytn reagl-saik pusztn tmegcselekvsek. Attitdjeik eltrhetnek ugyan ms trsadalmi rtegek megnyilvnulsaitl, de cselekvseik egyntetsgt ersen korl-tozhatja, hogy kialaktsuknl nem veszik tekintetbe sttusekvivalens trsaik hasonl rdekirnyultsgt s cselekvseit. Az izollt helyzetfelfogsok s a clkitzsek szrdsa mellett az is nveli a viselkedsek amorf jellegt, hogy a hasonlan cselekvknl hinyzik a cselekvseiket megerst mintk percepcija. A reflexv csoporttudat akkor keletkezik, ha a csoport tagjai kztt kialakul az interakcik meghatrozott srsge, tudatban vannak helyzetk hasonlsgnak s cselekedeteik kialaktsnl tekintetbe veszik, hogy krnyezetkben a hasonl sttushelyzet trsak miknt cselekednek. A reflexv csoporttudat tpusnl megvalsul ugyan a hasonl helyzetek cselekvsnek egy rszleges percepcija, de nem jn ltre az akcikat tudatosan sszehangol szervez tevkenysg. A sttusok ekvivalencija s a helyzetek hasonlsgnak reflexija alapjn mgis ltrejnnek a rtegspecifi-kusabb cselekvsmdok. Az ilyen cselekvsek azonos kihvs esetn rend-szerint egyntetbbek s hatrozottabban eltrnek a csoporton kvliek reaglsaitl, amikor csak a reflektlatlan tmegcselekvs rvnyesl. Vgl a kollektv tudat megjelensnl a csoporttagok nemcsak azt szlelik, hogy “kzs csnakban utaznak”, hanem azt is, hogy csoporttrsaik is tisztban vannak helyzetk hasonlsgval. A helyzetnek s rtelmezsnek ez a klcsnsen reflektlt azonossga, ha valban helyes percepcikon alapul, komoly eslyt knl az sszehangolt egysges fellpsre, a kollektv cseleke-detek megvalstsra.
A felvzolt eltrsek kvetkeztben a hrom tudati forma szlelhetsge s stratifikcis imputcija is klnbz.22 Mind e tudati kpzdmnyek, mind e cselekvstpusok eltr mrtkben kapcsoldhatnak a trsadalmi nagycsoportokhoz, s ez jelentsen befolysolhatja a nagycsoportok ttekint-hetsgt. A rtegek felismerhetsgnek a ltens csoporttudat gyakran fontos akadlya. A hozz tartoz tudati alakzatok s cselekvsmdok hason-lsga korltozott, s mg ha el is trnek a csoporton kvlllk tipikus cselekvsmdjtl, a csekly eltrsek s a jelents rtegen belli szrsok kvetkeztben kevss lthatk, s csak a rendkvl les szem vagy szak-avatott megfigyelk szmra jelennek meg sttusszignlknt. Az sszefggs laza szerkezete esetn az emberek tbbsge nem kpes a cselekvsek jelleg-bl a rteghovatartozsra kvetkeztetni. A cselekvsek csoportspecifikus vonatkoztatsi kereteinek figyelembevtele javtja a lthatsg feltteleit. A sttusekvivalens trsak cselekedeteinek percepcija homogenizlan hat a csoportcselekvsre s javtja a helyes imputcik valsznsgt. A korrel-cik ersdse kvetkeztben a tipikus cselekvsek egyttal orientatv sttusszignlokk vlnak, amelyek kiegszlve a szndkosan prezentlt sttusszimblumokkal, nagymrtkben knnytik a rtegek felismerhets-gt. A kollektv tudat specilis ismrve az tfogan rvnyesl egyenlsg, az eltrsek csekly hnyada. E jellegzetessg termszetesen megnveli a helyes imputcik lehetsgt. A kollektv cselekvsek emellett demonstratv hatsukon keresztl is rirnytjk a figyelmet a csoport trsulsi kpess-geire s rdekrvnyest erejre.
Aligha tvednk, amikor napjainkban a kollektv tudat osztlyszint megnyilvnulsa kapcsn “cskken eslyekrl”, “sztforgcsoltsgrl” be-szlnk. A kollektv tudat kategrijhoz sorolhat jelensgek inkbb csak partikulrisan, az osztlyoknl, rtegeknl kisebb csoportokban alakulnak ki. A trsadalmi nagycsoportok szintjn inkbb a reflexv s mindenekeltt a ltens csoporttudat szindrmival tallkozhatunk. A heteregenits nveked-se s a fels osztlyok kivteles konstrukcis potencilja akadlyozza ugyan az osztly- vagy a rtegtudatok kikristlyosodst, nincsenek azonban jelen-ts vltozsok a trsadalmi erforrsok szlssges megoszlsban. Ez a furcsa kettssg okozza a jl lthat erforrs-klnbsgek s a rosszul lt-hat osztlyok s rtegek paradoxont.
Jegyzetek
1. V. Bolte–Kappe–Neidhardt 1975, 5.
2. A nem intencionlt, de azrt “beszdes” szignlok s az intencionlt szimblumok klnbsgeivel kapcsolatban lsd Aranguren 1967, 30.
3. A makroszociolgiai rtelemben hasznlt csoportok egyik leglnyegesebb ismrve, hogy a csoporton belli interakcik szma meghaladja a csoportkzi interakcikt. A bels s kls interakcik rtjnak nagysga a csoport tpusa szempontjbl is meg-hatroz attribtum. E krdskrrel kapcsolatban lsd Blau 1994, 5.
4. Blau trsadalmi paramterekrl kialaktott koncepcijval kapcsolatban lsd mg Blau 1973, illetve Blau–Schwartz 1984.
5. A paramterek konszolidcija a korrelcis sszefggseik nagysgtl fgg. “Az ers korrelcik konszolidljk a csoporthatrokat s a hierarchikus klnbsgeket. A gyenge korrelcik arra vallanak, hogy a trsadalmi differencik tmetszik egy-mst, ami felttelezi, hogy akik bizonyos tekintetben klnbznek, ms vonatkozs-ban hasonlak egymshoz” (Blau 1994, 5).
6. Webernek a Besitzklasse s az Erwerbsklasse fogalmrl adott rvid definciit lsd Weber 1964, 223. Weber megkzeltsben a Besitzklasse s a Erwerbsklasse kom-binlt hasznlata egyszerre tartalmazza a konfliktuselmleti s a funkcionalista meg-kzelts bizonyos elemeit. Weber ennyiben a kt iskola kztti ksbbi szintzis-trekvsek egyik korai elfutrnak tekinthet.
7. A mretdifferencil, a szintdifferencil s az erforrs-differencil terminusaival kapcsolatban lsd Nan Lin 1999, 391–399.
8. Blau makrostrukturlis felfogsnak egyik fontos ttele, hogy a csoportok mretei befolysoljk a csoporton belli, illetve a csoportok kztti kontaktusok arnyt. A csoportok kztti kontaktusok arnya gy fgg attl, hogy miknt oszlik meg a popu-lci a csoportok kztt. Egy kis csoport tagjnak pldul nagyobb a kontaktus-kialaktsi eslye egy nagyobb csoport tagjval, mint fordtva (v. Blau 1994, 9–10).
9. Becknek a trsadalmi individualizcis folyamatrl s strukturlis kvetkezmnyeirl kialakult felfogsval kapcsolatban lsd Beck 1999. (Lsd mg u 1996.)
10. Az els- s msodkzbl szerzett tapasztalatok megklnbztetsrl lsd Gehlen 1957, 49.
11. Optikai akadlyok a kollektv tudat kialakulsnak mindkt felttelt korltozhatjk. A pluralizmus ignorancija a kzs attitdk fennllsa esetn megakadlyozhatja a msodik felttelt, a konszenzus tfog percepcijt. Hasonl okok, pldul kommu-nikcis akadlyok esetn a kzs attitdk hinya miatt nem alakul ki stabil kol-lektv tudat mg akkor sem, ha a pluralizmus tves becslse kvetkeztben a csoport tagjai gy szlelik, hogy szinte mindenki egynteten tli meg a helyzetet.
12. A krdsrl lsd Olson 1997.
13. Olson elmletvel kapcsolatban lsd mg Knoke–Wisely 1994.
14. A cselekvstpusok sokflessgrl, sszefondottsgukrl s a tisztn racionlis cselekvsek ritkasgrl lsd Weber 1987, I. ktet, 53–54.
15. A kszbeloszlsok s a kollektv cselekvs sszefggseirl lsd Granovetter 1978.
16. A szigor rtelemben vett clracionlis cselekvsek esetn az emltett okok miatt kollektv cselekvs nem jhet ltre. A kollektv cselekvs elmletben a “szelektv sztnzk” knljk azt a “mentvet”, amivel magyarzni lehet, hogy kollektv cselekvsek esetenknt mgis ltrejnnek. A szelektv sztnzs azonban olyan laza fogalom, amibe szinte brmi belefr, ami keresztezi a racionlis cselekvs tjt; ha a potyautas-effektus nem rvnyesl, mindig fennll a lehetsg a szelektv sztnzk mobilizl hatsra hivatkozni.
17. Mr Coleman felhvta a figyelmet azokra a nehzsgekre, amelyeket a racionlis v-laszts hveinek a rszvtel interpretcija okoz. Fejtegetsei sorn arra a kvetkez-tetsre jut, hogy egyetlen szavazat hatsa olyan kicsi a vlaszts vgeredmnye szempontjbl, hogy az nem lehet kell sztnzs arra, hogy a racionlis vlaszol pusztn emiatt venne rszt a vlasztson. (Lsd Coleman 1990, 289.)
18. A bziskommunikci rtelmezsvel kapcsolatban lsd Geissler 1973. Magam a bziskommunikci fogalmt Geisslernl nmileg szkebben rtelmezem (v. Angelusz 1998).
19. A heterogenits mrtkvel s mrsvel kapcsolatban lsd pldul Blau–Schwartz 1984, 17.
20. A pluralizmus ignorancijnak krdseirl lsd pldul O’Gorman 1975, illetve Fields–Schuman 1976. Meglepnek tartom, hogy a pluralizmus ignorancijnak egy-re bvl irodalmban nem talltam olyan ksrletet, amely a sajt rtegtudatnak s a “ms” hasonl sttusak rtegtudatnak egybevetsvel az osztlytudat mrsre prbltk volna alkalmazni a pluralizmus ignorancia szemllett s mrsi technikit.
21. R. Collins interpretcija szerint Weber stratifikcis felfogsban is rvnyeslt egy olyan elkpzels, hogy a felsbb osztlyok fell lefel haladva cskken az osztlyok szervezettsge s gy az osztlytudat kialakulsnak valsznsge (lsd Collins 1989).
22. Az imputci fogalmt a kognitv kpzdmnyek s a trsadalmi csoportok tudati sszekapcsoldsa rtelmben hasznlom. Ez a hozzrendels lehet helyes vagy tvedsen alapul. A fogalom rtelmezsvel kapcsolatban felmerl problmkrl lsd Child 1970.
Irodalom
Angelusz R. 1998: Az j kommunikcis technikk s a nyilvnossg. Vilgossg (4).
Aranguren, I. L. 1967: Soziologie der Kommunikation. Mnchen, Kindlers Universitt Bibliothek.
Beck, U. 1996: Risikogesellschaft. Auf dem Weg in eine andere Moderne. Frankfurt a. Main, Suhrkamp.
Beck, U. 1999: Tl renden s osztlyon. In Angelusz R. (szerk.): A trsadalmi rteg-zds komponensei. Budapest, j Mandtum Kiad.
Blau, P. M. 1973: Inequality and Heterogenity. New York, Free Press.
Blau, P. M. 1994: Structural Contexts of Opportunities. London–Chicago, The Univer-sity of Chicago Press.
Blau, P. M. – I. E. Schwartz 1984: Crosscutting Social Circles. New York – London, Academic Press.
Bolte, K. M. – D. Kappe – F. Neidhardt 1975: Soziale Ungleichheit. Opladen, Leske Verlag.
Child, A. 1970: The Problem of Imputation Resolved. In I. E. Curtis – I. W. Petras (szerk.): The Sociology of Knowledge. New York – Washington, Praeger.
Coleman 1990: Foundations of Social Theory. Cambridge (Mass.) – London, The Belknap Press of Harvard University Press.
Collins, R. 1989: Max Weber A Skeleton Key. London – New Delhi, Sage.
Fields, I. M. – H. Schuman 1976: Public Beliefs About the Beliefs of the Public. Public Opinion Quarterly (tl).
Gehlen, A. 1957: Die Seele im Technischen Zeitalter. Hamburg, Rowohlt.
Geissler, R. 1973: Massmedien, Basiscommunication und Demokratie. J. C. Mohr (Paul Siebech), Tbingen.
Granovetter, M. 1978: Threshold models of collective behavior. American Journal of So-ciology (83).
Knoke, D. – N. Wisely 1994: Social Movements. In D. Knoke (szerk.): Political Net-works. The Structural Perspective. Cambridge University Press.
Nan Lin 1999: Trsadalmi erforrsok s trsadalmi mobilits – a sttuselrs struktur-lis elmlete. In Angelusz R. (szerk.): A trsadalmi rtegzds komponensei. Buda-pest, j Mandtum Kiad.
O’Gorman, H. J. 1975: Pluralistic ignorance and white estimates of white support for racial segregation. Public Opinion Quarterly (3).
Olson, M. 1997. A kollektv cselekvs logikja. Budapest, Osiris Kiad.
Weber, M. 1964: Wirtschaft und Gesellschaft. Kln–Berlin, Kiepenhauer–Witsch.
Weber, M. 1987: Gazdasg s trsadalom. Budapest, Kzgazdasgi s Jogi Knyvkiad.
|