1910-es vek szocilpszicholgija: kt f krds jellemzi: az egyn trsadalmi rszvtele, valamint a csoportok szervezdse. Pontos fogalmak mg nem voltak, de megindult a ksrletezs, tesztels
1920-es vek szocilpszicholgija: a csoportllek fogalmval leszmolnak. Jelents szemlyisgek: Allport, Mead, Cooley, Burgess. Attitdmrs felvirgozsa jellemzi a korszakot. Fontos adatokat, szerezhettek gy a trsadalmat foglalkoztat dilemmkrl s a problmk megtlsrl (hallbntets, szletsszablyozs, stb.) Az attitdk mrsre szolgl sklk rvn bebizonyosodott, hogy az egyes szemlyek attitdjei egy standard rvn tbb dimenzi mentn jl mrhetek (Thurstone, Likert). A Szovjetuni megszletsvel szinte egy idben megpezsdlt az orszgban a szocilpszicholgia is, igaz, a marxista ideolginak megfelelen kell lekerektsekkel s egyszerstsekkel.
1930-as vek szocilpszicholgija: A szocilpszicholgia hossz idre kiesett a szellemi letbl. A nmet s olasz jobboldali demaggik miatt az angol s francia demokrcia defenzvba vonul. Hitler s Mussolini a tmegek manipullsra ltalban tmeg-s npllektani ismereteiket hasznostottk. A kor tudsai Amcsiba emigrltak s vittk magukkal az okossgaikatJ(Kurt Lewin bcsi). Ekkoriban dolgozta ki Adorno a tekintlyelv s demokratikus szemlyisgjegyek lerst.
1940-1944, szocilpszicholgia: : az attitdkutats rutinalizldst hozta. Megalakul az OPOR, mely szocilpszicholgiai tmkra szakosodott (Princeton). s megszletett a poitikiatudomnyi tmkban vizsgld NORC (Denver). Nylt s zrt gondolkodsi stlusok feltrst clz prblkozsok.
1945-1950, szocilpszicholgia: . A politikai konfrontci fenyeget kvetkezmnyei fnyben (hideghbor) felrtkeldtt az agresszv stratgik kritikjt eltrbe llt, kooperatv stratgik jtkelmleti kutatsa, melynek kulcsfogalmai a bizalom s a klcsns elny lettek.
1950-es vek szocilpszicholgija: a kvlrl vezrelt ember kpe bontakozik ki a fejld kapitalizmus alatt (Reisman). Homans: szintetizl mve az embercsoportokrl ekkor jelenik meg. Allport: eltletessg. Sherif: csoportkzi viszonyokkal foglalkozik ksrleteiben. Deutsch: egyttmkds pozitv elnyeirl. Festinger: kognitv disszonancia, mely lehetv tette az ember htkznapi gondolkodsnak mikroszerkezetnek, az egyenslyra val trekvsnek a kutatst. Kzpfok elmletek, faktoranalzis, varianciaanalzis, klaszteranalzis. Plh s Lnyi a pszicholgia radiklis talakulsrl beszlnek. A kutats slya visszahelyezdtt az emberre. A kognitivista hangslyeltolds egy olyan emberkpet sugall, mely sezrint az ember mindig egy interpretlt krnyezettel tallja magt szemben, aktvan dolgozza fel, gazdagtja a berkez ingereket, modelllja a vilgot, s viselkedsnek dnt meghatrozja ez a modell, a vilgnak adott rtelmezs.
1960-as vek szocilpszicholgija: kt f irny: szocilis reprezentcik vizsglata, az emberi elme ltal feldolgozott informcik kdolsnak s dekdolsnak trvnyszersgeit figyeli. A msik irny a trsas-trsadalmi tnyezk ltal meghatrozott tuds rtelmez, kvetkeztet, jelentstulajdont mechanizmusait tekintette f kutatsi clnak. A szocilpszicholgia a „trsadalmi dologknt dologi ingerekre reagl egyedek" vizsglatra redukldik. Ekkor bredt fel a SZU-ban, s Kelet-Kzp-Eurpban ismt a szocilpszicholgia, mely a hegemnia rintetlenl hagysa mellett a tervgazdasg merev korltainak puhtsa volt a cl.
1970-es vek szocilpszicholgija: ideolgia kritikai vita folytatdott. Megalakult az Eurpai Ksrleti Szocilpszicholgiai Trsasg (Henri Tajfel). Szu-ban: Kon, Jadov, Andrejeva, Petrovszkij, Doncov. Az amerikai SP arccal a trsadalmi relevancia fel fordult (bntetintzetek, segtsgnyjts, kooperatv tanuls vizsglata). A csoportllektan megjult (Rogers). Szerepelmlet: Goffman. Garfinkel: emberi kapcsolatok etnometodolgija. Nyugat-Eurpban: nllsods, Moscovici, Argyle. Etogenetikus: Harr kategorizcis csoportidentits-elmlet: Tajfel. Doise: csoportkzi viszonyok ksrleti vizsglata.
1980-as vek szocilpszicholgija: a trsadalmi identits s a csoportkzi viszonyok kutatsnak felvirgzst hozta. A tbbszrs identits mrskli az eltletessget s a sztereotipizlst. Tmegess vltak az nsegt csoportok, az egyni traumk a csoportkommunikci terbe kerlve demisztifikldnak, tanulsi folyamatok indulnak meg, melyek ha gygyulst nem is hoznak, segtenek egytt lni a problmval. A fkuszcsoportok olcsn s gyorsan rnyalt vlemny- s attitdfeltrsra adnak lehetsget.
1990-es vek szocilpszicholgija: a SZU megsznt. A vltozsok felkszletlenl rte a posztszocialista trsadalmakat. Olcs s j minsg adatbzisokat lltottak fel ezen orszgokban (Csepeli-rkny-Scheppele). Fellendltek a demokrcia-kutatsok, tekintlyelvsget, nemzeti eltletet kutat vizsglatok. Kluegel: trsadalmi igazsgossg kognitv reprezentcija. Felersdtek a posztkolonilis harmadik vilgban mr korbban felbukkant vallsi s kulturlis klnbsgekbl tpllkoz konfrontcis elemek.
2000 szocilpszicholgiai f kihvsai: 1) A fejlett vilg elzrkzik a fejletlentl, 2) a nemzetkzieseds megakadlyozza az jonnan fggetlenlt orszgok szuverenitsnak kibontakozst. 3) az informciszerzs j lehetsgei miatt informcis egyenltlensgek alakulnak ki 4) a vlaszthat identitsok kre kibvl, radiklisan talakulnak a nemi szerepek.
Affektivits kontra rzelmi semlegessg kategriaprosa: a cselekv szksglett ki akarja elgteni minden ron, vagy tekintettel van a kvetkezmnyekre.
lfggsg (interakcis fggsg): a szocilis interakci a rszvevkhz kpest kls (exogn) tnyezk folytn jn ltre (dszszemle, mise, balettelads). A msik eset: ha a rsztvevk kptelenek interakcira (nagyvizit).
Alter: a „msik ember”
Asszimetrkus (interakcis) fggsg: a kezdemnyez esetben endogn tnyezk jutnak tlslyra, a msik fl csak reagl. Deutsch s Krauss: fenyegets vizsglata, vlasz az engedelmeskeds. Az engedelmessg negatvan hat az elszenved nkpre, s kibjni igyekszik, mihelyt a fenyegets lazul. Ezrt az aszimmetrikus helyzetek nem szilrdak. E helyzet urai abban rdekeltek, hogy az engedelmeskedk gy rezzk, hogy nszntukbl cselekszenek (belenyugvs ideolgija kialakul).
Attitdelmletek a trsadalmi befogads szksgletre alapozva mutatja ki az attitdk trsas s trsadalmi funkciit.
Attribci: rtktletek alapjn dntjk el, hogy a vilgba mi a j s mi a rossz. Az attribcival nvelhet a htkznapi tudskszlet magyarz, rtelmez potencilja.
Attribcis tr dimenzii Kelly szerint: 1.) disztinktivits (a tapasztalt esemnysor szokvnyossgra utal; minl kevsb tr el a megszokottl, annl kevsb vrhat az attribcis elmlet) 2.) konzisztencia: minl ritkbban elfordul esemnyt tapasztalunk, annl kevsb sszpontosul szemlyre az attribcis elmlet, s keresi trgyt. 3.) Konszenzus: mit gondolunk arrl, hogy msok miknt szleltk az esemnyt. Alacsony konszenzusrtket kapunk, ha gy vljk, hogy a reaglsok egyediek lesznek.
Beszd nem verblis elemei: hangszn, hangerssg, ritmus, sznetek.
Beszd: Mead szerint a beszd voklis gesztus.
Beszdaktus: nyelvtanilag rtelmes hangsor, melynek a kimondsa Austin szerint egyben cselekvs is (esk, fogadalomttel).
Cselekvs: az embernek nincs adott krnyezete, hanem azt ltrehozza maga. A vilg meghatrozottsgai a cselekvsek rvn keletkeznek. A tkletessgre s szabadsgra trekszik
Detontum: a jel ltal jellt dolog, jelents.
Diffuzits kontra specifits kategriaprosa: a jogok meghatrozatlansga vagy a jogok biztostsa az rvnyes.
Egyn s a kzssg viszonyt meghatrozza: t kategriapros: affektivits kontra rzelmi semlegessg, kollektv kontra nkzpont orientci, partikularizmus kontra univerzalizmus, tulajdonts kontra teljestmny, diffuzits kontra specifits
Egymsra hat folyamat: az ember hat a csoportra, a csoport az emberre.
Ego: az egyn.
Ellenrvekkel val bnsmd: egyoldal meggyzs (az ellenrv nem jut szhoz), ktoldal (az ellenttes llspont rvei is felmerlnek, a trgyilagossg ltszatt kelti, a gyanakvk ellen hatsosabb)
Emberi vilg: Uexkll szerint az llatfajok szempontjbl annyi krnyezet van, ahny llatfaj. Nietzsche: az ember meghatrozatlan llat. Gehlen: az ember puszta ltezsben feladatot tall, ltszksglete, hogy viszonyuljon nmaghoz, rendelkezik a tulajdon hajlamai s adottsgai felett. letvitele van.
rzelmi meggyzs: Az rzelmi meggyzs a vizsglatok szerint hatkonyabbak. A meggyzs annl sikeresebb, minl jobban tudjuk a befogadban lv feszltsget mrskelni. Bumerng-hatst rnk el, ha olyan feszltsget idznk el, melyet nem tudunk mrskelni.
Feminizmus s szocpszicholgia problmja: a szocilpszicholgia kritikja, hogy nem veszi figyelembe a nyugati kultrtl eltr kultrkat, a niessget (itt a gender-re gondolnak). Az egyetemes szocilpszicholgia-tuds mg vrat magra.
Fenomenlis okok erdet s idtartam szerinti osztlyozsa: 1) Bels tarts okok (tehetsg, kpessg) 2) Bels ideiglenes okok (szorgalom) 3) Kls tarts okok (objektv helyzet) 4) Kls ideiglenes okok (vletlen)
Forrs: a meggyz kzls kibocstjt forrsnak nevezzk. A forrst a befogad ltal szlelt mivoltban kell vizsglnunk. A forrs rtkelse sorsdnt a hatst illeten (a forrs hitelt rinti). Akkor tli hitelesnek a befogad a forrst, ha hozzrtnek s etikai rtelemben megbzhatnak tart.
Gazdasgpszicholgia: A homo oeconomicus emberkpe hedonista (felttelezi: maximlis kielgls a cl), de az ember rtkei kzvettsvel cselekszik. Marx: a trsadalom nemcsak a fogyaszts objektumait (javakat), hanem szubjektumait is termeli javak vsrlit). Voltaire: a flsleges lesz a szksges.
Illukci: A cselekvsrtk beszdegysg.
Immunizci: Egy csoportot meggyzssel kondicionlnak, olyannyira, hogy amikor szemben ll forrsbl kap rveket, azokat elhrtja.
Induvidulis-irracionlis emberkp: elszigetelt szemlyisg, akit nemcsak rdekei sztnznek cselekvsre, hanem a vgyak
Induvidulis-racionlis emberkp: a homo oeconomicushoz hasonlt. Haszonelv, a sajt jlte rdekben cselekszik, az egyn-aki magnyos- egoizmusbl tpllkozik.
Interakci: interakci 2 vagy tbb szemly kztt ltrejv viszony, a rszt vev szemlyek sajt viselkedsket a msik viselkedshez igaztjk. Mindegyik aktor els szm els szemlye impliklja az egyes szm msodik szemlyt (Mead: szereptvtel). Az „n" megkettztt szerkezet lesz: spontn „cselekv n", s trsas eredet tkrkpe a „felptett n". E szerkezet dinamikus egyenslyt kpez. Ha a „spontn n" tlslyba kerl, akkor narcissusi helyzet keletkezik (kiiktatja a tkr nt). Ha a „felptett n", akkor az egyn msok bbjv vlik.
Interakcik ngyfle fggsgi alakzata: lfggsg, aszimmetrikus fggsg, relatv fggsg, klcsns fggsg
Interpretatv elmlet: kzppontjban a jelteremts, kommunikci, szocilis mez ll (Lewin, Mead, Vigotszkij nagyjelentsgnek tartotta). Az interiorizcis folyamatban a klsknt jelentkez szocilis belsknt mkd pszichikuss vlik. Vigotszkij szmra a jel, Meadnl gesztus.
Szimbolikus interakcionizmus: az internalizlt gezstusok jelentshordoz szimblumok.
Interszubjektivits: trsadalmilag meghatrozott „termszetes belltdsok” rendszere, mely magtl rtetdv teszi szmunkra, hogy krnyezetnkben vannak ms szemlyek, akik ugyanolyan jogon lteznek, mint mi magunk. Akik ezen kvl esnek, azok szmunkra nem lteznek s szmukra – felttelezsnk szerint - mi sem lteznk (erre utal a „levegnek nzni” kifejezs)
Irodalomtudomny s szocilpszicholgia: A tudomnyok kapcsolatnak trgya az let eleven valsga. A SP mdszertani tmpontokat nyjthat az irodalmi mvek elemzshez. Mrei vizsgldsai: dramaturgiai tr (szerepek), indtkrendszer (mezelmlet), rtkdimenzi feltrsa (attitdk).
Jel: : Mead szerint kulcsszerepet tltenek be a trsas interakci sorn.. Ha egy jel kizrlag csak egy embernek jelent valamit, akkor mg kzlhetetlen s szubjektv.
Jelents: a jel ltal jellt dolog: denottum. A puszta dologi jells: denotci. A viszonyokat is magba rejt jelentst nevezzk konnotatv jelentsnek (pl: „Napleon az austerlitzi csata gyztese, az orosz hadjrat vesztese”).
Kognitv forradalom: a kognitv pszicholgia elmleteire hamar felfigyeltek a ksrlet-, klinikai-, szemlyisg- s fejldspszicholgusok. A szocpszichsok szmra mr ismertek voltak ezen kognitv tmk Allport, Lewin s Sherif korbbi munkssga nyomn. Manapsg a SP brmely terletn dolgoz kutatk a kognitv s a trsas folyamatokat egytt hasznljk fel az emberi tapasztals s viselkeds magyarzatra
Kollektv kontra nkzpont orientci kategriaprosa: a cselekv vagy csak sajt szemlye vonatkozsban mrlegel, vagy tekintettel van a kzssg ltal kidolgozott morlis kdra.
Kollektv-irracionlis kp: az egyntl fggetlen trsadalom ellenrizhetetlen, emberi csoportosulsok (szlets, hall) lesznek a szocilpszicholgia jelensgek hordozi.
Kollektv-racionlis kp: a kollektivits szerzdsen alapul. Az nrvnyests lehetsgt lehetv teszi anlkl, hogy srten a kollektv egsz rdekeit. Ez a dimenzi figyelmen kvl hagyja az egyn veleszletett vagy szerzett egyedi tulajdonsgainak jelentsgt.
Kommunikci Newcomb rtelmezsben: A s B cselekvk kzti viszony A-B-X viszonny bvl. Ahol X n szm kommunikcit jelent, melyet a kapcsolat konszolidlsa, fenntartsa vgett gyakorolnak.
Konnotatv jelents: A viszonyokat is magba rejt jelents.
Konstitutv szablyok: ltezsk teremti meg a trtnst, amit szablyoznak.
Kooperci, versengs; az aktoroknak tulajdontott rdekek fggvnyben tesznek elrejelzst.
Klcsns (interakcis) fggsg: minden rsztvevnek van egy terve, mely az interakci sorn mdosul, aszerint, hogy miknt reaglnak msok. A reciprocits egyetemes norma (szemlykzi bizalom), a viszonossg intzmnyei ez alapjn mkdnek. A viszonossg lehetsgbe vetett bizalom a trsadalmi rend legitimcijnak szocilpszicholgiai prbja.
Kzpszint elmletek: lerja a trsadalmi jelensget, ezzel eloszlatja a homlyt, tbbrtelmsget. Oksgi magyarzatot adnak a jelensgre, melyet bizonytottak.
Kzlemny meggyz eladsmdjnak vltozatai: 1) tri eladsmd (a kzlemny tri rendszerben van sszeszedve, pl: a divat szociofldrajza) 2) Idi eladsmd (optimista idrendi eladsmd pozitv valsznsgeket kelt fel), 3) Deduktv (ltalnosbl a pldkra vonatkoztatunk) 4) induktv (pldkrl vonunk le ltalnos kvetkeztetst,)5) pszicholgiai (bizonyos szksgleteket kell felbresztennk vagy tudatostanunk a befogadban) 6) problmamegoldsi eladsmd (a befogadra bzza a dntst) 7) Oksgi (a kvetkezmnyt vzolja, majd a kivlt okokat)
Kzlemny sorrendjnek fontossga: Kt ellentmond irnyzat ltezik: 1) A meggyzs szempontjbl a fontos rsz a kzlemny elejn foglal helyet. 2) Az utols sz joga: a kzlemny vgn foglal helyet a fontos kzlend, ugyanis ezutn mr nincs semmi, ami a kzltek ellen hathat.
Kzls sikert meghatrozza: mennyisg (informativits megfelel mrtke), minsg, relevancia (helynval kzlsek), modor (ktrtelmsget kerlni kell).
Kzs megllapodsok az interakciban: a bizonysgrzet kls, trsas eredet. Az egyms megrtshez jeleket hasznlunk. A „mi" kzssge mindenekeltt a krnyezet ingereinek azonos rtelmezst teszi lehetv.
Kzssg s trsadalom: ideltipikusan ktfle trsadalmi minta klnbztethet meg. Tnnies: kzssg (az egyn nvtelenl reprezentl lnyegi akarat lettemnyese), trsadalom (az egyn vlasztakarattal jellemzett aktor).
Kzssgi trsadalmak: differencilatlan a termszet s kultra, egyn s csoport, eszkz s cl viszonya.
Kultivlt szimbolikus vilgkp dimenzii: 1.) A lttel kapcsolatos elfeltevseket alaktja ki a kzssgben. A feltevsek kialaktsa annl sikeresebb, minl kevesebb alternatv kzlsi forrs ll rendelkezsre 2.) A priorits. A kultivlt tmk gyakorisgval mrhet
a ritka pozitv rtktartalm kzlsek nem kpesek ellenslyozni a gyakori negatv kzlseket 3.) rtkek, normk. Mindaddig sikeres a normakzvetts, amg a kznapi tapasztalatokkal nem kerl kirv ellentmondsba. 4) Oksgi sszefggseket szllt a trsadalom tagjainak arra vonatkozan, hogy a bemutatott dolgok milyen sszefggsekben helyezkednek el.
Laikus elmletek: tipizcik s relevancik ltal tplltak, melynek rvn knnyen befolysolhatatlan, kls trsadalmi tmkra koncentrlnak.
Ligatra: ktttsg
Meggyzs: Olyan vlemnyeket, nzeteket, rtktletet akarunk kialaktani az emberekben, melyekhez egybknt nem lenne gyakorlati tmpontjuk, nincs kell tmaszt nyjt hozzrtsk.
Metakommunikci: A metakommunikci a viszonyszint kommunikci intencinak s termszetes tadsi mdja. Nem verblis s verblis jelentsek egytt jelentkeznek a kommunikci sorn.
Mezelmlet: a szemlyt s krnyezett egyttesen kezeli. A „mez" az egyn szksgleteit,
motivciit, hangulatait, cljait, szorongsait foglalja magba, miltal dinamikus, feszltsgteli trsas cselekvsre egyarnt inspirl trknt jelenik meg.
Mimika: a kzlk rtelmi-hangulati llapotnak akaratlan s nem tudatos kifejezse.
Modern szocilpszicholgia: az egyn s a trsadalom viszonyra koncentrl, az egyn s szabadsg viszonyra.
Mvszet - szocilpszicholgiai nzpontbl: mikzben megtartja s felhasznlja a mindennapi tuds szemlyessgt s lmnyszersgt biztost szervez elemeket, egyidejleg tl is lp azokon, s nreflexira ksztet.
Nagycsoportok: tagsgukat jratermelve fggetlentik magukat az aktulis rsztvevktl. A csoportkzi viszonyok sajtos terlete a tbbsg kisebbsg rintkezse. A nagycsoportokban val rszvtel az emberi azonossgtudat legszlesebben vett kereteit biztostja.
Nem egyn: azonos lehet a msikkal, Zajonc szerint ilyenkor a SP trgya egyszeren az egynek, klcsns viselkedsbeli fggsge. A nem egyn lehet szocilis, ilyenkor szocilis kontextusban vizsgljuk (Secord.Backman)j lehet trsas, ekkor az egyni s trsas tvzdik (Mrei).
Nem verblis kommunikci: : a dh, flelem, boldogsg, idegenkeds stb kifejezse nem tudatosul sem a kzlben, sem a fogadban. A nem verblis kommunikci jelei kultrafggetlenek. Biolgiai-genetikus tnyezkre vezethetk vissza (Darwin). A nem verblis kommunikci legelemibb mdja az rints (Harlow ksrletei).
Nzs kommunikcis funkcii: kapcsolatteremts, rdeklds, fixls esetn pedig figyelemhiny.
Normatv szerepelmlet: szerepviselkedst a bntetszankcik hatsval magyarzzk.
Nyelv: A cselekvs eszkze.
Nyugati emberkp: A nyugati emberkp szakaszosan jtt ltre, sztvlt az anyagi s a szellemi valsg, melyet az ember s a trsadalom szembelltsa kvetett. A trsadalmi ktelkbl kibontakoz egyn megkonstrulsa tette lehetv az ember egyedi lnyknt trtn meghatrozst, aki l s cselekszik a trsadalomban. A nyugati emberkp sajtossga a reflexivitsban rejl tudatossg. Ezek utn jtt ltre a trsadalomban l, szabad, trsaival egyenl, felels s tudatos, individulis, cselekv szemly kpe.
Opci: szabad vlaszts
Partikularizmus kontra univerzalizmus kategriaprosa: a cselekv sajt helyzete viszonyait vagy ltalnos fogalmi keretet tekint mrvadnak.
Pedaggia s szocilpszicholgia: A szocilpszicholgia a megismersben, a pedaggia a beavatkozsban rdekelt. Megfelel szocilpszicholgiai terepismeret nlkl a pedaggiai
Politikai pszicholgia: A politikai kultra lnyegben szocilpszicholgiai kpzdmny: kompromisszumra, nyltsgra, tolerancira nevel. A demokratikus politikai szocializci fontos eszkz az llampolgri identits kialakulsban.
Racionlis dnts: az idealizlt sszersg normjn alapulnak.
Rhatsi technikk a meggyzs folyamn: A cl tlrtkelsnek elrse, a szakrtelemmel rendelkez kzl flnynek kihasznlsa, a fokozatos meggyzs elve, a radshats (ha ez is igaz, az is igaz lehet).
Regulatv szablyok: a trtnsek - amelyeket szablyoznak - fggetlenek tlk.
Relatv (interakcis) fggsg: : a cselekvk egyms figyelembe vtelvel kpesek a cselekvsre, viselkedsket a helyzet knyszere szabja meg (Hankiss: trsadalmi csapdk). Kzlegelk tragdija: interakcis lncreakci, ahol a cselekv igyekszik jl jrni, mikzben vltozatlan marad a tbbiek szerzdse s cselekedete (krnyezetszennyezs: Balaton). A hinyz hs csapdja: akadlyozza a cselekvket abban, hogy a trsadalomra nzve jt ltrehozzanak, kevs erfesztssel. Licitcsapda: a gyzelem mindenron val akarsa minden rsztvevnek vesztesget eredmnyez (rversek).
Rendez dimenzik az emberkphez: induvidulis-racionlis, induvidulis-irracionlis, kollektv-irracionlis, kollektv-racionlis
Schtz fenomenolgija: az egyes szm els szemly az egyes szm msodik szemllyel egytt kidolgozott tbbes szm els szemly kzvettsvel tr vissza nmagba. Alapja a klcsns megrts lehetsgbe vetett bizalom.
Szablyok: Kzs rtelmezsi erfeszts jellemzi ezeket a normkat. rtelmezsi szempontbl ktfle szably ltezik: regulatv (a trtnsek fggetlenek tlk) s konstitutv (ltezsk teremti meg a trtnst, amit szablyoznak)
szndk hatstalan marad.
Szellemtudomnyi mdszertan: Lnyege a belerzs, megrts tjn trtn rekonstrukci. Az egyn szablyokon keresztl kapcsoldik ms egynekhez.
Szimbolikus interakcionizmus: msokkal val kapcsolatainkat jelentsek szablyozzk, melyeket a megelz vagy aktulis interakcikban sajttottunk el. A jelentsek alakthatk, egyeztethetk
Szocilis: trsas, vagy trsadalmi vilgok lersa.
Szocilis facilitci: Triplett vizsglataib kiderlt, hogy az iramdiktlskor a kerkpros versenyz jobb ideredmnyt r el, mintha csak az „idvel" futna. A versengs s puszta jelenlt hatsai sszekeveredtek, ezt a trsas hatst nevezzk szocilis a facilitcinak. Floyd Allport megklnbztette az egyttcselekvst s a puszta jelenltet, a facilitcis hatst, trsas nvekmnynek nevezte. Rutinmveletek esetben n, bonyolult, kevsb begyakorolt mveletek esetben cskken a teljestmny.
Szocilis sszehasonlts: Festinger szerint az egynek krptolhatjk magukat a vilgos s egyrtelm empirikus tmpontok hinyrt. Egyms segtsgvel szocilis valsgot konstrulnak. Az sszehasonlts rvn derl ki, hogy mi a helyes s mi a helytelen.
Szocilis tanulselmlet: a trsas modell ltal tapasztalt pozitv vagy negatv megersts (jutalom, bntets) fggvnyben jelzik az adott minta kialakulst vagy elmaradst.
Szocilpszicholgia alapvet aximi (2db): 1. Az emberek maguk alkotjk a valsgot 2. a trsas befolys a trsas letet thatja.
Szocilpszicholgia f alkalmazsi terletei: egszsg (bels, szocpszich folyamtok), iskola s nevels (tanr elvrsainak hatsa a dikra), trvnykezs, krnyezet, munka s zleti let
Szocilpszicholgia motivcis elvei (3db): 1. Esemnyek kzbentartsa a jobb eredmnyek rdekben, 2. Kapcsolatkeress klcsns tmogats cljbl, 3. nmagunk s a mieink rtkelse.
Szocilpszicholgia tmaterletei: trsas szksgletek, trsas-trsadalmi megismers, trsas klcsnhats formi.
Szocilpszicholgia, mint tudomny: emberrl alkotott tudomnyos modell s annak cselekvse kzti viszony vizsglata, illetve trvnyszersgek felfedezse. Az egynbl s mindabbl indul ki, ami „nem egyn”. A szociolgia s a pszicholgia tjainak keresztezdsben vizsgldik.
Szocilpszicholgiai elmletek: a kzpszint elmletek osztlyba sorolhatk (szocilis facilitci, attitdelmletek, szocilis tanulselmlet, tekintlyelv szemlyisgelmlet, normatv szerepelmlet, koopercis elmlet, racionlis dnts, interpretatv elmlet, szimbolikos interakcionizmus, mezelmlet, Simmel elmlete, Schtz fenomenolgija, trsadalmi sszehasonlts, kognitv disszonancia)
Szocilpszicholgiai feldolgozs elvei/buktati (3db): 1. konzervativizmus (az egyn vilgrl alkotott kpe lassan vltozik, a megszokotthoz ragaszkodik), 2. hozzfrhetsg elve (a legknnyebben hozzfrhet informci befolysol leginkbb), 3. felletessg s alapossg (van, hogy felletesen kezeljk az informcikat)
Szocilpszicholgit megfosztjk a fejldstl: az uralkod trsadalmi s politikai diskurzus, a kutatk szemlyes rdekldse s rintettsge, j elmleti modell felbukkansa, gyors sikerre csbt kutatsi paradigmk, kutati presztzs, ttr kutats (kockzatos, jratlan t)
Szociobiolgia: A szociobiolgia kiindulpontja az ember evolcis rksgeknt magval hozott genetikai meghatrozottsg, melynek lnyege az ember esetben a nyitottsg. A nyitottsgot gynevezett epigenetikus szablyok irnytjk. E szablyok viselkedsi egysgeket eredmnyeznek: munkavgzs, kommunikatv cselekvst. Ezen egysgek kombincija, permutcija a kultrk sokflesgt teszik lehetv.
Szuggesszi-utnzs folyamata: Tarde elmlete szerint a trsadalom legfbb llektani szervezelve az utnzs Hrom trvnynek engedelmeskedik: a trsadalmi rtegekben fellrl lefele mozog, sebessge mrtani haladvny szerint meghatrozott, az utnzott minta sajt kultrbl szrmazik.
Trsadalmi sszehasonlts elmlete (Festinger): 8 hipotzist lltott fel: a kirtkels ksztetse mikor s milyen mrtkben megy vgbe a msokkal val sszehasonlts sorn.
Trsadalomelmletek: az emberek ltmdjt a teljessgre trekedve vizsgljk, eltekintve a trtnelemtl. Funkcionalizmus, strukturalizmus, fenomenologikus szociolgia, kommunikatv cselekvselmlet. Termszettudomnyokra hivatkozik: szociobiolgia, koszelmlet, rendszerelmlet.
Trsadalomtudomnyi elmletek: a trsadalomrl alkotott elmletek a trsadalmi valsgot nemcsak magyarzzk, hanem meg is vltoztatjk. A vltozs tbbnyire nem kveti az elmlet ltal felvzolt smt. Az elmleti konstrukcik 3 tpust lehet megklnbztetni: trtnelemfilozfiai elmletek, trsadalomelmletek, kzpszint elmletek.
Trsas gtls: vizsgadrukk, lmpalz. A gtl hats elmaradst figyelhetjk meg magunkon, amikor magnyos helyzetben olyan „illetlensgeket" (orrpiszkls, hajhzogats) engednk meg magunknak, mely trsas krnyezetben rosszallst, megblyegzst vltana ki, s ily mdon gtls alatt maradunk. A trsas krnyezet egyszerre lehet gtl s sztnz (Sanders).
Trsas kapcsolat komplexitsnak sszetevi: az ember trsadalmiasulsnak alapvet folyamata, a kommunikciban val rszvtel a kulturlis rksg birtoklsnak fggvnyben lehetsges, a kommunikci elzmnyei: az aktorok induvidalitsa.
Trsas klcsnhats formi: ltszm szerint lehet kiscsoportos (didikus) s nagycsoportos. Emellett lehet formlis s informlis. Valamint ad hoc s huzamosabb ideig fennll kapcsolat.
FORRS: Gabi s Tina jegyzetei