rai anyag-novemberi
2004.12.04. 14:09
Maszlag Csabi rai jegyzetei alapjn ksztette a Via. Szerintem egszen jl hasznlhat. Azoknak, akik nem jrtak rra mindenkppen elnys tnznik.
November 11.
Az Attitd
A legtfogbb, legszleskrbb rsze a szocpszichnak. A trsas vilg megismersnl elengedhetetlen alkalmazni. Attitd definci: Allport: mentlis vagy kszenlti llapot, azaz belltds a cselekvsre, teht prediszpozci.(?) Mentlis vagy idegrendszeri, teht organikus, fiziolgiai alap, az elkvetkez cselekvsre utal. Irnyt, dinamikus hats azokra, melyeket az egyn a vele kapcsolatos informcikra, szitucikra alkalmaz.
Shmidt s Mackie: az olyan kognitv reprezentci, mely sszegzi az egyn rtkelseit valakivel vagy valamivel kapcsolatban. Ez egy eklektikus megkzelts.
A cenzra ltal elnyomott rsz az attitd. Feszltsget gerjeszt az egynben, ami a szituciban rakdik le.
Gestahlt: egy konomizlt, kognitv sma. Gazdasgossgi megkzelts ltezik, a lelki energik a vilg megismersben minimlis vesztesggel hasznldjanak fel.
Behaviorista: elssorban egy nem veleszletett tnyez- inkbb tanulsi termk. A vletlenszeren vgrehajtott cselekvsek, ami sikerlt azon a mdon folytatja tovbb.
Szociolgusok:
- tudsszociolgia: tudsptlknak is rtelmezhetjk, nem konkrt tuds.
- Szocializcis tnyez: els- extezulis szakasz, amikor a kls vilgot fedezzk fel
- azonosuls fzisa
Az attitd eredeti jelentse latin- angol eredet: „testhelyzet jells”: a cselekvs eltti llapot helyzete. „vlemnynzet, az erre utal megnyilvnuls.” A gondolkods az testi alapokkal is lerhat tevkenysg. Pszicholgiai aspektus: a ksrleti szemlyek.
Thomas Znawecki: olyan diszpozcik, melyek pozcikat vesznek fel.
Oppenheim: Kognitv attitd: metaforikus modell
A kognitv rendszer olyan rendezds, amelyben az rtk a trzs, vlemny a levl, a lomb a hiedelem, az gak az attitdk, ami mr stabil.
Eysenk(?): vertiklis hierarchia, a begyazottsgoknak klnfle fokozatai vannak.
Haramadik szint: egyre tmbsdtt informcik, az attitdk mellett nagyszm ms vlemny is van, megszilrdult ismeretek.
Moscovici: Szocilis reprezentci
Alapsszefggsek: - kognitv komponens- az adott trgyrl val tuds, informcik, cselekvsi tendencik. – affektv komponens- a hozz kapcsold rzelmeket rja le.
Hogyan mrhetek az attitdk?
A sztereotpia kognitv eleme az talakulsnak. Megjelenik az eltlet. Az attitd funkcionlis elemzse: - instrumentlis: megismersvel arra vllalkozunk, hogy az szmunkra elnys legyen. Hedonisztikus kielglssel elrjk a jutalmat s elkerljk a brlatot. – ismeret funkci: a dec. 5.-i npszmllson az emberek.
Bogardus, Lickert, Thurstone, Osgood skla.
Kzvetett s kzvetlen mrsi mdszerek: Projektv mdszer: szemlyisg llektani tesztek.
„Elveszett levl” eljrs: valamilyen krdssel kapcsolatban a vlemnyt akarjuk tudni, lerunk egy lltst is, a clcsoportok helyein elszrjuk a levelet s rrjuk hova kell visszakldeni. A visszajtt szmokbl lehet kvetkeztetni.
Thurstone nem csak a fokozatt, hanem a pontos erssgt is mrte.
Osgood: szemantikus differencil sklval. (lsd. bev. a mdszertanba)
November 17.
Attitdvltozs
Az attitddinamika krdse: az egyes elemek mennyire ersen kapcsoldnak be a rendszerbe. (famodell, Eysenk)
A kognitv rendszer egszben milyen?:
- a megismers folyamatban ltrejv tartalmak rendje – kognci: mveletek produktumai(nzetek, hiedelmek) formai szervezsi mdjai ( image, sztereotpik) – struktra. Egszleges dinamikus szervek, milyen az, ha valaki dogmatikus, ..stb. gondolkods? Szoks egy nagy szervezsi mdnak is tekinteni, de rtkdimenzit nlklz cselekvsminta, valamilyen attitd.
Hiedelem: vltozkony, helyzethez kttt, kicsi az ncentralitsa.
Eltletek, sztereotpik: affektv mozzanat, rzelmi tlts, leegyszerstett sma az ismeretrl.
A szilrdsguk s a megvltoztathatsgi lehetsgeik msok.
Az attitdvltozs illetve nem vltozs smi: abbl fakad, hogy a vltozs a rendszer tiltakozst vltja ki. Ragaszkodsuk az attitdjeinkhez s a rendezett vilgkp megnyugtat llapot. Egy hedonista lelki mkdsrl szl.
Fritz Heider: az egyenslyi elv, az attitd egyenslyi helyzettel jellemezhetjk akkor, ha nincs abban, ezt az ellentmondst kikszbljk.
P s O viszonya, ez az attitdtrgy, ami a viszonyt megteremti. (x) Viszonyok: ellenszenv, rokonszenv. Egysgviszony, melyet a birtoklsrl val lemonds jellemez. A kiegyenslyozottak fennmaradsra hajlamosak, akik nem azok, azoknak a megszntetsre treksznk. (llapotrl van sz!)
Kiegyenslyozott llapot:
Mindenki mindenkit szeret (P-O-X)
Kiegyenslyozatlan llapot
A trsas viszonyaink alapvet jellemrl van sz, azaz egyenslyi s egyenslytalansgi viszonyokrl.
Kognitv kongruencia: Osgood terija
Nem megismersi egyenslyrl, hanem sszhangrl beszl, viszonyok irnyrl. A kapcsolat asszociatv, befogadhat s nem befogadhat. Kt vagy tbb jel egy idben val sszehangoldsairl beszl. Alapelv az intenzv jelents hatsa, mely ersebb.
sszehangolds elvei: trtkels, az ersebb irnyt, vdelmezs s ktsgbevons.
Kognitv disszonancia: Festinger: az attitd, mint vilgkp, ellentmonds-mentessgre trekszik. A kognitv elemek kzt a relevancia hoz ltre kapcsolatot. A disszonancia feszltsget okoz, ennek az oldsra trekszik.
Az attitdvltozs lnyegben errl szl, hogy az egyenslyt hogyan tudjuk megbontani, illetve mirt nem tudjuk az embereket meggyzni. Kommunikcis problmaknt is felfoghat: a rendszerbe illeszkedsvel s levlsnak a problmjaknt ragadhat meg.
Az attitd konzisztencija: bels logika az ismereteinkben, mely pszichologika, az attitdk rendjben ltrejv sszefggs. Az inkonzisztencia a hrom elem kzti egysg megbontsa. Ekkor lland feszltsgben ll az ember.
Le Pierre: Kiderlt, hogy az emberekben a konzisztencira trekvs nem szoros ok-okozat kapcsolatban van. Pl: szllodatulajdonos-knai- krdven elutastotta, de les helyzetben befogadta a szllodjba.
Interperszonlis viszonyok
A trs, mint inger, hogyan mkdik. A msik ismerete s nem ismerete. A szocilis deprivci, mint patolgis llapot, a trs jelenltben + rzst kell, hogy adjon. Az ingerszegny krnyezet leplshez vezethet (hospitalizci), organikus krosodst is okozhat. Hermann Imre: megkapaszkods inger, mutatja, hogy a trs ingere milyen fontos, megersts a + viszonyulsnl. A szenzitv korszaknak nagyon fontos hatsa van. Afilicinak(?) fontos kvetkezmnyei vannak. Szociabilitsi problma s a trsas kzsg: Az n konzisztencira trekszik, s a trsakat gy vlasztjuk, hogy a stabilitst erstse. A vonzalom lehet kzvetlen adottsg, azonban sokak szerint a vonzalom kzvetettebb s csak rsze az sztn faktor. Hitbli s nzetbeli azonosulst tartjk egyesek fontosnak.
A klnbsg is motivlhatja a trsas kapcsolatokat.
Johani ablaka ksrlet: n s a msik kapcsolata: n ismerem magamat, s bizonyos rszeimet, s a msik emberbl 13 van gy. Az interakcis 4 szegmenst vesz fel. nmagamat s a msikat ismerem. A msik ismer rlam bizonyos dolgokat, amit n nem. Vannak, amiket n rejtek a msik ell. Van, amit sem n, sem a msik nem tud rlam, ezt nevezik tudatalattinak. A nylt terlet folyamatos megismers eredmnye, a hatrmegvons egyfajta interakcis jtszma alapjn ltrejv terlet. Ezt az etnometodolgia nzi, az ember igyekszik sajt magt a trsas kzegben elfogadni.
Goffmann smi: a megmutatkozs stratgii: az ellenttes motivciinkat titkoljuk. Csodaember: hibk eltitkolsa. Csak a vgeredmny bemutatst szeretjk kiemelni. nzetlensg prezentlsa. Ezek szoksszer hatsknt tkrzdnek, teht szksgkppen benne vannak a mindennapi letben.
November 24.
Megismers folyamata, melynek rsze a Johani ablak:
|
ismerem |
Nem ismerem |
Msok ismerik |
nylt |
vak |
Msok nem ismerik
|
rejtett |
Ismeretlen, senki nem sem kpes kontrolllni |
Garfinkel: etnometodolgia, a szoksok elemzse, nylt, rejtett szablyok sszefggsben elll szablyszersgek.
Goffmann. Htkznapi let etnometodolgija. A szerepszer mozzanatok dolgai. Sajtos kognitv smt kvet repertorok feltrsa. A felletes rszbl egyre mlyebb lesz. Tartalmasabb s intenzvebb kapcsolat jn ltre.
Tranzakcionlis jtszmaelemzs (E. Berne)
Egy interakciban kt szemly. A krdsekre, melyik n vlaszol, az intimitshoz vezet kt fontos elem lehet az inger, s a struktrahsg. A tevkenysgnek a vgrehajts sorn a motivlt llapot valsgos cselekvsre torkolljon, akkor a cselekvsi knyszerhelyzetnek szablyszersgeiben oldja meg. A rtus olyan interakci, ahol a partnerek felletesen kapcsoldnak egymshoz, ha nem lennnek ezek, akkor bizonyos helyzetekben nem tudnnk egymssal mit kezdeni. Az idtltskor ismerik egymst, de nincs bonyolult kapcsolat. A bonyolultabb a jtszma, mert akkor szocilis szinten zajlik, s a lnyege, hogy megakadlyozza az intimitst, mely a teljes szimbizist jelenti. A jtszmkba a problmk beletartoznak. Olyan llapotok s traumk is keletkezhetnek, amik akadlyozzk a kapcsolat ilyen formjt.
A kapcsolatok egy nagyon fontos oldala, amit konfliktusnak neveznk. A konfliktus nem csak interakcis szinten jelenik meg.(4 szinten, intrapszichikus sztnk-trsadalmi viszonyok, interakcis, kiscsoportszint, nagycsoportszint)A leginkbb kezelhetek az interakcis s kiscsoportos konfliktusok. A tbbiek begyazottak s rgztettek, amik kezelse pszichoterpis mdszerekkel lehet. Makroszinten politikai megoldsok.
Def.: trvnyszeren alakulnak ki a csoportok rdekben, a mkdsi md, ami a vlemnyekben hozott dntseket jelenti, annak a lnyege, pedig a konfliktus. Ezeknek a feltrsa klnfle szinteken trtnik. Valjban strukturlis konfliktus.
- Motivci kzpont konfliktusok, a cselekvs eltti clok problmja, magt a cselekvst, mint problmt. A konfliktust termkenynek vagy destruktvnak gondoljuk, sokak szerint rsze az emberi ltnek. Morton Deutsch: a konfliktusok kezelse is elmleti magassgokba emeli.
- Termkeny: kimenetele mindenkinek kielgt
- Destruktv: kimenetele senkinek sem j.
Ezen kvl vannak mg ms tpusok is.
- Kompetitv: elfelttele minimlis bizalom jelenlte, legyzsre trekszik
- Anarchikus: a jelek kzt semmirl nincs sz, nincs bizalom, minimlis konszenzus
A kompetitvnl ellensgkp nvelse a jellemz, s vgkpp utlatoss vlik a msik.
- Kooperatv: a partnerekkel megegyezsre trekszik, a bizalom megmarad.
Az agresszis elmletek, rtelmezsek interakcis viszonyban: olyan jelensg, aminek clja a msiknak valamilyen krt okozni. Ez lehet szimbolikus.
Szinonimk: Gonosztett: ncl agresszi, cl a fjdalom
Bnzs: a cselekvsek cl rdekben j mozzanattal, de elszigetelt, ami pozitv oldalt veszti, a j clt nem j eszkzzel akarja elrni.
Az rtelmezsben biolgiai irny, mely etolgiai jelensgnek tartja. Fajfenntart funkci: s a freudi az rmelv elnyomsbl szrmaz dolog. A cl elrsnek meghisulsa.
A frusztrci nem mindig szl agresszit. Ez fgg a szitucitl. Ahol a serkent inger kivltja az agresszit. Az utnzsnak is jelents hatsa van. Bandura: az agresszv modell utnzsa. Konformits problmja: brtnksrlet, annyira agresszvek voltak a brtnrk, hogy meg kellett szaktani a ksrletet. Milgram nevhez fzdik a msik: ramtses ksrletben a msik ksrleti szemlyt kellett megbntetnik s nagyon sokan voltak hajlandk a hallbntetsig is elmenni. Agresszinvel tnyez a zaj s a magas hmrsklet. Ez egyfajta feszltsgkezelsi szint, melyek megnvelik a feszltsget, megnveli az agresszi kinyilvnulst.
|