Tematikk : Htrnyos helyzet fiatalok nevelse 1.rsz |
Htrnyos helyzet fiatalok nevelse 1.rsz
Tiggris 2005.02.16. 16:28
A kurzus clja: a htrnyos s veszlyeztetett helyzet fogalmnak jogi, szociolgiai s pedaggiai megkzeltsnek, a sajtos nevelsi igny gyermekek nevelsnek s oktatsnak bemutatsa, valamint az inkluzv pedaggia alapelveinek ismertetse. A flv sorn kiemelt szerepet kap a pedaggusok gyermekvdelemmel kapcsolatos tevkenysge, a kls s bels kapcsolatrendszerrel val egyttmkds lehetsges formi, a konfliktuskezels klnbz mdszerei.
Htrnyos helyzet fiatalok nevelse
A kurzus oktati:
Busi Etelka - busie@fw.hu
Hegeds Judit - hegedus.judit@ppk.elte.hu
Kvetelmny:
- Poszter vagy portfoli ksztse
- jegyzknyv az intzmnyltogatsokrl
- Reflexi: a flv sorn elksztett feladatokhoz ktd, a szeminriumi munkhoz kapcsold tapasztalatok, rzsek rsbeli megfogalmazsa
- Az rn val aktv rszvtel
- Az rn elhangzottak s a szakirodalom alapjn csoportos szakmai beszlgets az utols rn
A portfoli a kvetkezket tartalmazza (Rapos Nra s Lnrd Sndor nyomn): a portfoli kszlhet 2-3 fs csoportokban!
· Bibliogrfia ksztse egy szabadon vlasztott gyermekvdelmi tmrl! A listn minimum 20 tanulmny, folyiratcikk, vagy knyv szerepeljen, szerz szerint betrendben. rja fel a pontos bibliogrfiai adatokat, hasznlja az internetet!
· Vlasszon ki 3-4 irodalmat a 15-20 sszegyjttt elemet tartalmaz listbl,
ezeket olvassa el, s
keresse meg a tmval kapcsolatos kulcsszavakat,
a kulcsszavakbl ksztsen fogalmi trkpet,
magyarzza meg a kulcsfogalmakat,
fogalmazzon meg krdseket a cikkek alapjn!
· Interj ksztse egy szabadon kivlasztott szemllyel valamelyik tmrl. Az interj sorn kapott eredmnyek ismertetse. Az elkszlt anyag terjedelme min. 5 oldal 1,5 sortvolsg 12-es New Times betnagysg
A posztert is ismertetjk, egy kis trelmet...
TMK
A vastagon kiemelt irodalom ktelez irodalom!!!
ltalnosan ktelez tanknyvek, knyvek:
Falus Ivn (szerk.): Didaktika. Elmleti alapok a tants tanulshoz. Nemzeti Tanknyvkiad, Budapest. 2004.
Halsz Gbor- Lannert Judit (szerk.): Jelents a magyar kzoktatsrl 2003, Orszgos Kzoktatsi Intzet, Budapest, 2003. http://www.oki.hu/kiadvany.php?kod=Jelentes2003
- A htrnyos s veszlyeztetett helyzet fogalma jogi, szociolgiai s pedaggiai szempontbl
Jogi httr: gyermekvdelmi trvny, Bntettrvnyknyv
Szociolgiai httr: eslyegyenlsg krdskre
Pedaggiai httr
A kezels irnyzatai
· Falus Ivn (szerk.): Didaktika. Elmleti alapok a tants tanulshoz. Nemzeti Tanknyvkiad, Budapest. 2004. II. fejezet
· Htrnyos helyzet. Educatio Tematikus Szm 1997. 1. szm – egy szabadon kivlasztott cikk
· Lisk Ilona: Trsadalmi eslyek s iskola. j Pedaggiai Szemle, 2000. 1. szm
- A htrnyos s veszlyeztetett helyzet egyik forrsa: a csald
Csaldmodellek
Szerepek a csaldban
A csald funkcii
A csaldterpia
· Cseh-Szombathy Lszl: Csaldszociolgiai problmk s mdszerek. Gondolat, Budapest, 1979.
· Kozma Tams: Bevezets a nevelsszociolgiba. Tanknyvkiad, Budapest, 2001.
· Komlsi Piroska: A csald tmogat s krost hatsai a csaldtagok lelki egszsgre. in: Gerevich, Jzsef (szerk.) Kzssgi mentlhigin. Animula, Budapest, 1997.
· Komlsi Sndor: Alapvet ismeretek a csaldrl, in: Komlsi Sndor (szerk.): Csaldi letre nevels. Nemzeti Tanknyvkiad, Budapest, 1998.
· Kunt, E.: Kulturlis antropolgia s pszichoterpia. In.: Fredi Jnos - Buda Bla: (szerk.): Mzsk a dvnyon. Pszichoterpia s kultra. MPT, Budapest, 1992.
· Weakland, P., - Watzlawik, J.H. - Fisch, R.: Vltozs. Gondolat, Budapest, 1990.
· Winnicott, D. W.: A kapcsolatban bontakoz llek. j Mandtum Knyvkiad, Budapest, 2004.:
|