Tematikk : SZOCILPSZICHOLGIA II.CSOPORT- s TRSADALOMLLEKTAN |
SZOCILPSZICHOLGIA II.CSOPORT- s TRSADALOMLLEKTAN
2005.02.16. 16:41
Lnyi Gusztv, 2004/2005. II. flv,
A kurzus clja: alapvet ismeretek nyjtsa a csoport- s trsadalomllektan tmakrben.
A foglalkozsok jellege: elads – de nem (csak) az elad tanr prelegl monolgjain lesz a hangsly, hanem a hallgati aktivits serkentse is kvnatos. Ezt elsegtend, a hallgatk egyfell az irodalomjegyzkben tallhat „olvasmnyok” kzl szabadon vlogatva a szorgalmi idszakban szorgalmasan olvashatnak, s olvasmnyaikrl folyamatosan (azaz havonta legalbb kett) elksztett s az elad tanrnak szemlyesen tadott, legalbb 3800-4200 karakteres terjedelm olvasmnykivonatot ksztenek, msfell hzi feladatokat is kapnak. Mindezek szorgos, hatridket betartan pontos s nem utols sorban kreatv teljestse beszmtanak a flvzr osztlyzatba.
Vizsga: A hallgatk a szorgalmi idszakban kt alkalommal teszt formjban szmolnak be addig elsajttott tudsukbl. A dolgozatrs idpontjai elrelthatlag mrcius 30. s mjus11. A flvzr osztlyzat egyfell a kt teszt alapjn (50%), msfell az olvasmnyjegyzkek (20%) s a hzi feladatok (30%) alapjn megajnlott rdemjegy, amit a hallgatnak jogban van nem elfogadni, m akkor szbeli vizsgn kell tudsrl szmot adnia.
A foglalkozsok ideje: kedd, 10:15-11:45
A foglalkozsok helye: : 1.62
TEMATIKA
1. Egyn, csoport s trsadalom. Mi a csoport? Kiscsoport, nagycsoport, trsadalom stb. A csoport perszonlis s strukturlis megkzeltse. A csoportszersg kritriumai. A csoportok megjelense s sokflesge. Tudomny- s trsadalomtrtneti sszefggsek.
Irodalom: Csepeli 1997: 395-410. – Smith s Mackie 2001: 263-267. – Olvasmny: Stone, tbb kiads, 34-51. – Cartwright s Zander 1980: 33-62.
2. A kiscsoport-kutats genetikus szemllete: a csoportfejlds krdsei. A csoport kialakulsa: kvzi-csoport, funkcionl csoport, szervezett csoport. A csoportok krlhatrolhat fejldsi fzisokon mennek t? Vltoznak-e csoportok: csoportfolyamatok versus csoportfejlds. A csoportfejlds elmletei (Bales, Bion stb.) – A csoport mint "kzssg".
Irodalom: Csepeli 1997: 435-440. – Smith s Mackie 2001: 748-751. – Olvasmny: Hare 1997. – Deutsch 1980.
3. Egyn a csoportban – csoporttipolgik. Csoporttipolgiai megkzeltsek: dichotomikus elvekkel dolgoz tipolgik (primer/szekunder csoportok, sajt/ms(ik) csoport, referencia/tagsgi csoport stb.). Ler csoporttipolgik (sokasg, tmeg, csoport stb.) Csoportjellemzk alapjn kidolgozott tipolgik (a csoportok elktelezettsgi foka stb.) Csoportdimenzik: tevkenysg, affektivits, interakci stb.
Irodalom: Csepeli 1997: 455-460. – Smith s Mackie 2001: 335-352. – Olvasmny: Kelley 1980. – Merton 1980: 472-762. – Sherif 1980. – Sumner 1978: 472-762.
4. Interperszonlis viszonyok s a csoportstruktra krdsei. A csoporton belli interakcik s a kommunikcis hl. A mikrocsoportok nhny alapelve: Moreno s a szociometria. A szociometrikus trvnyek: a tele jelensge, transzformci, trsadalmi atom, a trsadalmi gravitci trvnye. A szociodinamikus trvny: a szociometriai burzsozia s proletr stb. Mrei Ferenc s a tbbszempont szociometria.
Irodalom: Csepeli 1997: 416-421. – Smith s Mackie 2001: 768-783. – Olvasmny: Hankiss s Lszl 1976. – Hunyady 1998: 85-113. – Mrei 1971 (tbb kiads). – Mrei 1989: 112-154 – Moreno s Moreno 1969.
5. Csoportobjektivcik: csoportnormk, konformizmus, kognitv reprezentcik. Az emberi csoportok sui generis tbblete: az objektivcik (normk, rtkek, a viselkedsszablyozs szimbolikus mdjai). A csoportobjektivcis rendszer funkcii (orientci, kontroll). Alapksrletek: autokinetikus jelensg vizsglata, csoportnyoms-ksrletek stb. Konformits, informcis befolys, normatv befolys, nyilvnos konformits, megtrs. Konformits s karakter. Csoporttbbsg s -kisebbsg krdsei.
Irodalom: Csepeli 1997: 422-429. – Hewstone s mtsai (szerk.) 1995: 380-399., 403-408. – Smith s Mackie 2001: 483-488, 490-499, 267-300. – Olvasmny: Asch 1980: 210-222. – Bray, Johnson s Chilstrom 1997. – Festinger, Schachter s Back 1980, 250-275. – Nemeth, Swedlung s Kanki 1980, 223-235. – Sherif 1973: 233-250.
6. Feladatmegolds – csoportignyek – csoportdnts. Feladatmegolds s dnts csoportban. A csoportfeladat tipolgija: a feladatstruktra s affektv struktra. Csoportproduktivits s tpusai: feladatkvetelmny, forrsok, csoportfolyamatok. Csoportmotivci s a Lewin-iskola. Dnts s csoportdnts. Csoportdnts s kockzatvllalsi hajlandsg. A csoportgondolkods.
Irodalom: Csepeli 1997: 411-415, 430-434. – Forgas (Forgcs) 1989: 327-328. – Hewstone et al. (szerk.) 1995: 343-379, 399-403. – Smith s Mackie 2001: 502-511, 751-758. – Olvasmny: Blake s Mouton 1980. – Doise s Moscovici 1980. – Festinger 1980. – Moscovici s Paicheler 1980. – Wallach, Kogan s Bem 1997. – Zander 1980.
7. Csoportkonfliktusok: versengs s kooperci. A konfliktus pszicholgiai s szociolgiai fogalma. A konfliktus intrapszichikus, interaktv s csoportdinamikai rtegei. A konfliktus motivcikzpont s cselekvsorientlt defincis alternatvi. Konfliktustpusok: anarchikus, kompetitv orientci, nmegvalst prfcik stb. Konstruktv s destruktv konfliktus. Frusztrci-agresszi, bnbakkpzs. Konfliktuskezelsi eljrsok.
Irodalom: Csepeli 1997: 349-367. – Hewstone s mtsai (szerk.) 1995: 313-339. – Olvasmny: Lewin 1975: 159-215. – Wall s Nolan 1989.
8. Hatalom s vezets. Csoportstruktra s hatalom. A hatalom birtoklsnak szemlyes s intzmnyes sszetevi. Csoporthatalom, konformits, befolysols, ellenlls. Egyenrangak csoportja – hatalmi hierarchia. Vezets s hatalom. Vezetsi stlusok. A karizmatikus vezets. Vezets s csoportfunkcik.
Irodalom: Csepeli 1997: 368-377. – Hewstone s mtsai (szerk.) 1995: 363-372. – Smith s Mackie 2001: 762-768. – Olvasmny: Adelson 1976. – Cartwright s Zander 1980. – Fiedler 1980, Hofstatter 1969. – de Vries 1992.
9. Kultra, rtkek s egyn. A kultra "elsajttsa". Az alapszemlyisg elmlete, a szocilis karakterolgia elmlete. Az elsdleges s a msodlagos intzmnyek. A szemlyisg kulturlis s intzmnyes httere: a szervezet, tekintly, formalizltsg, biztonsg stb. szerepe. Kultra s kontroll. Individualizmus s kollektivizmus. Kultrk s viselkeds: kultra-kzi vizsglatok.
Irodalom: Csepeli 1997: 233-243. – Olvasmny: Hall 1975. – Kardiner 1971. – Le Vine 1975. – Linton 1974. – Merton 1980. – Riesman 1974. – Rheim 1984. – Serpell 1981. – Triandis 2003. – Yamaguchi 2003.
10. Identits s lettrtnet. Az „n” s az identits. Az identits szintjei: szemlyes azonossg, helyzeti identits, strukturlis-trsadalmi s trtneti identits. Az n-rzs kialakulsa. Az letciklus: az identits epigenezise – Erikson identitselmlete. Az identits megkonstrulsa: „n-ontolgik"” (dinasztikus, antitetikus, kompenzatv s nfelment). Identits s narratvum. lettrtnet(ek) s trsadalmi-politikai sszefggsek. Az lett s poszt/modern trsadalom. – Virtulis identits. Az Internet mint identitslaboratrium.
Irodalom: Csepeli 1997: 516-533. – Olvasmny: Allport 1980. – Bgre 2003. – Erikson 1991, 2002: 243-271. – Ers 2001a. – Featherstone s Hepworth 1997. – Hankiss . 1980. – Kovcs s Vajda 2002. – Lszl 1998: 137-145, 1999: 94-116. – Nyri 1999. – Pataki 2001: 225-405. – Runyan 1998. – Somlai 2002. – Wallace 2002: 59-78.
11. Egyn s trtnelem – trtnelmi szocilpszicholgiai s pszichohistriai megkzelts. Szocilpszicholgia s trtnelem. Az id s az idstrukturls: a „gyermek, csald s hall” trtneti s pszicholgiai ritmusa. Az egyni s a kollektv emlkek. Az letkor mint mentalitstrtneti problma: a hagyomnyok szervezdse (a megnevezs: keresztnv, csaldnv, az letkor analgis kozmolgiai jellse). – A „gyermek” irnti rdeklds: a gyermekkor, a gyermekszeretet genezise s ennek kapcsolata a „mlt”-tal. Nemzedki klcsnhatsok: infaticid, megtagad, ambivalens, represszis, szocializcis s segtsgnyjt stlus. – A civilizcis folyamatok: elfojts, nkontroll – az agresszi szablyozsa, a hatalom s az llam pszicho- s szociogenezise (N. Elias s M. Foucault koncepcija).
Irodalom: Csepeli 1997: 89-92. – Olvasmny: Aris 1987. – Assmann 1999. – Botond 1991, 2003. – Elias 1987. – Foucault 1990. – Gergen 1998. – Imhof 1992. – Kohli 1990. – Kon 1987. – Lnyi 1988, 1991, 2000: 48-62. – McGuire 1998. – Mnsterberg 1998. – Waite 1998.
12. Egyn s politika. Politikai belltdsok, rtkek s ideolgik. Tekintlyelvsg a trsadalomban, a tekintlyelv csald, a tekintlyelv szemlyisg affektv s kognitv vltozi. – A dogmatikus gondolkods: zrt s nylt nzetrendszerek, a kognitv komplexits, makro- s mikro-ideolgik. Tekintlyelvsg = dogmatikus szemlyisg? Kemny-lgy politikai belltds s ideolgik viszonya. A machiavellizmus. n-ms belltottsg s politikai viselkeds.
Irodalom: Csepeli 1997: 212-219, 233-243, 378-384. – Olvasmny: Adorno 1980. – Eysenck 1996. – Fbin 1999. – Fromm 1993. – Lnyi 2001, 2001a. – Pataki 2000. – Rokeach s Restle 1980. – Rokeach 1984. – Sanford 1973. – Ziller s mtsai 1996.
13. Csoport, tmeg s trsadalom. A „sokasg” mint trsadalomllektani krds: lettr s agresszi, a nagyvrosi let lmnye (pszichikus tlterhels, anonimits stb.), a hasonuls s a klnbzs knyszere (a divat mint tmeges mintakvets) – Tmegerszak s tmeglelkeseds. Tmeghisztrik s -fantzik. Eltletek s sztereotpik. Tbbsg s kisebbsg. Tmeg s er: a sport(ok) ltal keltett lelkeseds. A tmeg hatalma (pl. tntets). Viselkeds katasztrfahelyzetben. – Tmeg s kommunikci: szbeszd, rmhr, kzvlemny s tmegtjkoztats stb. – A kicsi s/vagy nagyvilg: hlzat(ok), autonmia s mellrendels.
Irodalom: Csepeli 1997: 157-163, 334-346, 475-515. – Olvasmny: Buchanan 2003. – Cantril 1974. – McPhail 1997. – Pataki 1998. – Reicher 1996. – Staub 1998. – Stoetzel 1974.
|