Szocpol2003 website
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Eddigi látogatóink:
Indulás: 2004-11-20
 
A pontos idő:
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Tematikák
Tematikák : SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA I.

SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA I.

  2004.11.26. 09:49

BEVEZETÉS A SZOCIÁLPSZICHOLÓGIÁBA 2004/2005. I. félév

ELTE TÁTK TÁRSADALMI KAPCSOLATOK INTÉZETE

Szociálpszichológiai Tanszék

 

SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA I. :
BEVEZETÉS A SZOCIÁLPSZICHOLÓGIÁBA

 

2004/2005. I. félév

II. évf. szociális szakok

 

Előadó: Lányi Gusztáv, egyetemi docens

 

A kurzus célja: alapvető ismeretek nyújtása a szociálpszichológia témakörében.

A foglalkozások jellege: előadás – de nem (csak) az előadó tanár prelegáló monológjain lesz a hangsúly, hanem a hallgatói aktivitás serkentése is kívánatos. Ezt elősegítendő, a hallgatók egyfelől az irodalomjegyzékben található „olvasmányok” közül szabadon válogatva a szorgalmi időszakban szorgalmasan olvashatnak, s olvasmányaikról folyamatosan (azaz havonta legalább kettő) elkészített és az előadó tanárnak személyesen átadott, legalább 3800-4200 karakteres terjedelmű olvasmánykivonatot készítenek, másfelől házi feladatokat is kapnak. Mindezek szorgos, határidőket betartóan pontos és nem utolsó sorban kreatív teljesítése beszámítanak a félévzáró osztályzatba.

A foglalkozások ideje: szerda, 11, 30-13,00.

A foglalkozások helye: Harmónia

Vizsga: A hallgatók a szorgalmi időszakban két alkalommal teszt formájában számolnak be addig elsajátított tudásukból. A dolgozatírás időpontjai előreláthatólag október 27. és december 8. A félévzáró osztályzat egyfelől a két teszt alapján (50%), másfelől az olvasmányjegyzékek (25%) és a házi feladatok (25%) alapján megajánlott érdemjegy, amit a hallgatónak jogában van nem elfogadni, ám akkor szóbeli vizsgán kell tudásáról számot adnia.

 

TEMATIKA

 

1. A szociálpszichológia tárgya. Pszichológia és szociálpszichológia. A "szociális" jelző jelentése: a társas és a társadalmi dimenzió. Pszichológiai szociálpszichológia és/vagy szociológiai szociálpszichológia? (Pszichologizmus, antipszichologizmus.) A "józan ész" és a konvencionális tudás szerepe. A szociálpszichológia mint tudomány. A módszer és az elméletképzés problémája. Tudomány-rendszertani kérdések.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 27-38, 78-96. – Olvasmány: McGuire 2001. – Moscovici 2002.

 

2. A szociálpszichológia tudománytörténete. A szociálpszichológiai szemlélet kialakulása. Történeti-társadalmi változások: individualizáció, modernizáció stb., ezek hatása a szociálpszichológiai tudás kialakulására. Pretudományos kezdetek a filozófiában, a társadalom- és politikai koncepciókban. A tömeglélektan, a néplélektan. – A magyar szociálpszichológia hagyományairól. Szociálpszichológia „magyar szemszögből”.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 39-49. – Hewstone és mások 1995: 21-30. – Smith és Mackie 2001: 49-82. – Olvasmány: Allport 1974: 3-88. – Lányi 2000: 107-165. – Rónay [1847] 2001: 51-224. – Zajonc 2003.

 

3. A modern szociálpszichológia, irányzatai és módszerei. A tudományos "paradigma" fogalma. Paradigmák a szociálpszichológiában: pszichoanalízis, behaviorizmus, mezőelmélet, kognitív szociálpszichológia stb. Az interdiszciplinaritás és multiparadigmális szemlélet a szociálpszichológiában. – A szociálpszichológia módszerei: kísérlet, terepmunka stb.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 50-64, 78-86 – Hewstone és mások 1995: 79-105. – Smith és Mackie 2001: 85- 129. – Olvasmány: Bungart 1997. – Lewin 1972: 41-90. – Moscovici 2002a.

 

4. Személyközi viszony és személyközi kölcsönhatás. Az interakció fogalma. Az interakció szerkezete: az "én" és a "másik", a közvetítések problémája. A társas hatás és kölcsönhatás: a szociális facilitáció és gátlás kérdései, vizsgálata. Az interakció folyamata: manifeszt és látens szabályok. A társas viszonyok összetevői, sajátosságai, hatásai. Az interszubjektivitás.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 149-156, 164-171. – Hewstone és mások 1995: 245-272. – Smith és Mackie 2001: 737-787. – Olvasmány: Triplett 1981: 36-52. – Zajonc 1997. – Zajonc 2003a.

 

5. Interperszonális kommunikáció. A kommunikáció: információátadás és -csere interakciós helyzetben. Információ, jel, jelentés. Diszkurzív univerzum. Verbális és nemverbális kommunikáció. Metakommunikáció. A kommunikáció kulturális meghatározottsága (proxemika, kinezika). A meggyőző közlés.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 172-185, 288-301. – Hewstone és mások 1995: 221-244. – Olvasmány: Bettinghaus 1997. – Watzlawick és mások 1997.

 

6. A társas megismerés. A szociális percepció: a másik személy észlelése. A személyközi észlelés reaktív természete. A "másik személy" jelentésének dekódolása, mintázottsága, az információforrás kérdései. Az attribúció. A szociális összehasonlítás. Az első benyomás. A naiv (vagy implicit) személyiségelmélet.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 249-262, 310-319. – Hewstone és mások 1995: 107-162. – Smith és Mackie 2001: 133-186. – Olvasmány: Asch 1973: 137-152. – Bruner és Goodman 1981: 196-204.

 

7. A szociális attitűd. Az attitűd fogalma: definíciók és fogalmi megkülönböztetések. Kutatásának története, az attitűdmérés klasszikus megközelítései. A társadalmi történésekhez való viszony kognitív-viselkedési komponensei.  Az attitűd dimenziói: irány, intenzitás, centralitás, funkciók.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 220-232. – Hewstone és mások 1995: 163-187. – Smith és Mackie 2001: 377-387. – Olvasmány: LaPiere 1981. – Bem 1984.

 

8. Attitűd és viselkedés: az attitűd-dinamika kérdései. Az attitűdök belső szerveződésének elvei: az egyensúly-elv, a disszonancia-redukció elve, a konzisztencia elve. Az attitűdök kognitív szerveződése. Társadalmi ítéletalkotás. Vélemények, nézetek és értékek. Stabilitás/változás, beágyazottság/beágyazatlanság, zártság/nyitottság stb. A társadalmi összehasonlítás folyamatai. Választás, döntés, önigazolás.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 204-219, 233-243, 260-287. – Hewstone és mások 1995: 188-217. – Smith és Mackie 2001: 387-478. – Olvasmány: Festinger és Carlsmith 1981. – Fishbein 1997.

 

9. Társas viszonyok és érzelmek. Az én megmutatása: prezentáció, taktikák és stratégiák.  A társas viszonyok. A kapcsolatok kialakulása, dinamikája stb. Az összeillés dimenziói, közlés és rejtegetés, titkok, intimitás. Boldogság és szomorúság. Tranzakcionális játszmaelemzés: rítus, időtöltés, játszma.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 244-245, 305-309, 320-326. – Hewstone és mások 1995: 245-271. – Smith és Mackie 2001: 603-663. – Olvasmány: Berne 1984. – Byrne 1981: 453-460. – Showers 2001. – Zajonc 2003b

 

10. Proszociális viselkedés. A segítségnyújtás, altruizmus, irgalom, szeretet. A proszociális viselkedés mintái: álkontingencia, aszimmetrikus kontingencia, reaktív és kölcsönös kontingencia. Normatív elvárások (társadalmi felelősség, személyes normák, reciprocitás). A segítés elfogadása.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 327-333. – Hewstone és mások 1995: 272-287. – Smith és Mackie 2001: 667-702. – Olvasmány: Aronson és Linder 1997. – Fromm 1997.

 

11. Az agresszió. A kár, a gonosztett, a bűnözés. Az agresszió elméletei: az agresszió mint ösztön, frusztráció és agresszió, az agresszió mint tanult viselkedés. Az agressziót közvetítő változók: a belső állapotoktól a szociokulturális tényezőkig. Az öncélú és az intrumentális agresszió.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 334-346. – Hewstone és mások 1995: 288-312. – Smith és Mackie 2001: 702-730. – Olvasmány: Jones 1997. – Heider 2003: 360-391. – Bandura és mások 1981.

 

12. Versengés és konfliktus. A konfliktus mibenléte, fogalma, definíciók. A konfliktus dinamikus és statikus felfogása. A konfliktus típusai. Nyereség, veszteség, önérdek maximalizálás. A rosszindulatú társadalmi folyamatok. A válság. A konfliktusok kezelése. Kölcsönös függés.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 355-362. – Hewstone és mások 1995: 313-334. – Olvasmány: Deutsch és Krauss 1981. – Deutsch és Shichman 1996.

 

13. Együttműködés és bizalom. Az együttműködés mint társas érték. A fogoly dilemma. A kooperatív stratégia előfeltétele(i): a bizalom stb.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 349-354, 363-367. – Hewstone és mások 1995: 334-337. – Olvasmány: Gamson 1981. – Komorita és Brenner 1981.

 

14. A szerep. Státusz és szerep, normativ és interpretativ szerepfelfogás. Személyiség és szerep. Moreno, Mead, Goffman szerepfelfogása. A szerepek jellemzői: velünk született és szerzett szerepek stb. Szerep és elvárás. Szerepkonfliktusok. A társas élet dramaturgiája: alakítások (hit, homlokzat, idealizáció, megtévesztés, misztifikáció, stigmatizáció stb.)

 

Irodalom: Csepeli 1997: 189-203. – Olvasmány: Goffman é.n. (2001) – Mead 1973: 173-286.

 

15. Az én és az identitás. Az én- és társadalmi azonosságtudat mibenléte, szerkezete. – A szociológiai, kulturális antropológiai és pszichológiai megközelítés, értelmezés kérdései. – Az identitás mint élettörténeti, pszichohistóriai és történelmi szociálpszichológiai jelenség. Posztmodernitás és virtuális identitás.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 516-533. – Smith és Mackie 2001: 189-252. – Olvasmány: Erikson 1991: 401-498. – Gergen és mtsa 2001. – McGuire és mtsa 1984.

 

 

Kötelező irodalom

 

Csepeli György 1997, Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Bp.

 

Ajánlott irodalom

 

Hewstone, M. – Stroebe, W. – Codol, J-P. – Stephenson, G. M. 1995, Szociálpszichológia – európai szemszögből.  Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Bp.

Smith, E. R. – Mackie, D. M. 2001, Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Bp.

 

Olvasmányok

 

Allport, G. W. 1974, A modern szociálpszichológia történeti háttere. In: Pataki Ferenc (szerk.): Szociálpszichológia. Szöveggyűjtemény. I. köt. Tankönyvkiadó, Bp. 7-87.

Asch, S. E. 1973, A személyekről alkotott benyomások. In: Hunyady György (szerk.): Szociálpszichológia. Gondolat Kiadó, Bp. 137-151.

Aronson, E. és Linder, D. 1997, A megbecsülés fokozása és visszavonása hogyan befolyásolja a személyközi vonzalmakat? In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.): i.m. 286-294.

Bem, D. J. 1984, Az attitűdök mint önjellemzések. In: Hunyady György (szerk.): i.m. 211-235.

Bandura, A. – Ross, D. – Ross, S. A. 1981, Film által közvetített agresszív modellek utánzása. In: Hunyady György (szerk.): i.m. 515-525.

Berne, E. 1984, Az emberi játszmák. Gondolat Kiadó, Bp.

Bettinghaus, E. P. 1997, A meggyőző kommunikáció. In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.): i.m. 234-256.

Bruner, J. S. és Goodman, L. L. 1981, Az érték és a szükséglet szervező szerepe az észlelésben. In: Csepeli György (szerk.): i.m. 196-204.

Bungart, W. 1997, A proszociális magatartás empirikus kutatásának módszertani problémái. In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.): i.m. 23-37.

Byrne, D. 1981, A személyközi vonzalom és az attitűdbeli hasonlóság. In: Csepeli György (szerk.): i.m. 453-473.

Csepeli György (szerk.) 1981,  A kísérleti társadalomlélektan főárama. Gondolat Kiadó, Bp.

Deutsch, M. és Krauss, R. M. 1981, A fenyegetés hatása az interperszonális alkura. In: Csepeli György (szerk.): i.m. 393- 414.

Deutsch, M. és Shichman, S. 1996, A konfliktus a szociálpszichológia perspektívájában. In: Lányi Gusztáv (szerk.): Politikai pszichológia. Balassi Kiadó, ELTE Szociológiai Intézet, Bp. 263-285.

Erikson, E. H. 1991,  A  fiatal Luther és más írások. Gondolat Kiadó, Bp.

Festinger, L. és Carlsmith, J. M. 1981, A kikényszerített engedelmesség kognitív következményei. In: Csepeli György (szerk.): i.m. 342-356.

Fishbein, M. 1997, Az attitűd és a viselkedés predikciója. In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.): i.m. 147-163.

Fromm, E. 1997, A szeretet művészete. In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.): i.m. 295-303.

Gamson, W. 1981, A szövetségalakítás elméletének kísérleti vizsgálata. In: Csepeli György (szerk.): i.m. 415-433.

Gergen, K. J. és Gergen, M. M. 2001, A narratívumok és az én mint viszonyrendszer. In: László János és Thomka Beáta (szerk.): Narratív pszichológia. Kijárat Kiadó, Bp. 77-119.

Goffman, E., é.n. (2000),  Az én bemutatása a mindennapi életben. Thalassa Alapítvány, Pólya Kiadó, Bp.

Heider, F. 2003, Jótett és károkozás. In: Uő. A személyközi viszonyok pszichológiája. Osiris Kiadó, Bp. 360-391.

Heider, F. és Simmel, M. 1981, A viselkedés észlelésének kísérleti vizsgálata. In: Csepeli György (szerk.): i.m. 178-195.

Hunyady György (szerk.) 1984, Szociálpszichológia. Gondolat Kiadó, Bp.

Jones, S. 1997, Az erőszak intézményei. In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.): i.m. 314-322.

Komorita, S. S. és Brenner, A. R. 1981, Alku és engedmény kétoldalú monopólium mellett. In: Csepeli György (szerk.): i.m. 434-445.

LaPiere, R. T. 1981, Az attitűdök mások, mint a cselekedetek. In: Csepeli György (szerk.): i.m. 106-119.

Lányi Gusztáv 2000, Magyarság, protestantizmus, társaslélektan. Osiris Kiadó, Bp.

Lengyel Zsuzsanna (szerk.) 1997, Szociálpszichológia. Szöveggyűjtemény. Osiris Kiadó, Bp.

Lewin, K. [1931] 1972, Az arisztotelészi és a galileánus gondolkodásmód összecsapása a mai pszichológiában. In: Uő.: A mezőelmélet a társadalomtudományokban. Bp., Gondolat

McGuire, W. J. 2001, A szociálpszichológia második évszázada elé. In: Uő. Makacs nézetek és a meggyőzés dinamikája. Osiris Kiadó, Bp. 466-509.

McGuire, W. J. és McGuire, C. 1984, A spontán énkép alakulása az egyén különbözősége alapján. In: Hunyady György (szerk.): i.m. 146-172.

Mead, G.H. 1973, A pszichikum, az én és a társadalom. Bp., Gondolat

Moscovici, S. 2002, A Dreyfus-ügy, Proust és a szociálpszichológia. In: Uő. Társadalom-lélektan. Osiris Kiadó, Bp. 141-172.

Moscovici, S. 2002a, A szociálpszichológia új feladatai az új Európában. In: Uő. Társadalom-lélektan. Osiris Kiadó, Bp. 306-324.

Rónay Jácint [1847] 2001, Jellemisme, vagy az angol, francia, magyar, német, olasz, orosz, spanyol nemzet, nő, férfiú és életkorok jellemzése lélektani szempontból. In: Hunyady György (szerk.): Nemzetkarakterológiák. Osiris Kiadó, Bp. 51- 224.

Showers, C. J. 2001, Az érzelem hatása az én szerveződésére. In: Forgács József (Joseph P. Forgas) (szerk.): Érzelem és gondolkodás. Az érzelem szociálpszichológiája. Kairosz Kiadó, 287-309.

Triplett, N. 1981, Mozgást előidéző tényezők az iram megszabásában és a versenyben. In: Csepeli György (szerk.): A kísérleti társadalomlélektan főárama. Gondolat, Bp.

Watzlawick, P. – Beavin, J. H. – Jackson, D. D. 1997, Az emberi kommunikáció pragmatikája. In: Lengyel Zsuzsanna (szerk.), i.m. 56-68.

Zajonc, R. B. 1997, A szociális interakció. In: Lengyel Zsuzsanna, szerk., i.m. 88-106.

Zajonc, R. B. 2003, A szociálpszichológia száz éve a racionalizmus jegyében. In: Uő. Érzelmek a társas kapcsolatokban és megismerésben. Osiris Kiadó, Bp. 523-540.

Zajonc, R. B. 2003a, Társas serkentés csótányoknál. In: Uő. Érzelmek… 116-131.

Zajonc, R. B. 2003b, Vonzódás, affiliáció és kötődés. In: Uő. Érzelmek… 163-191.

 

 
Üzenőfal
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Fontos linkek
 
Egyéb linkek
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal