Tematikák : Hátrányos helyzetű fiatalok nevelése 1.rész |
Hátrányos helyzetű fiatalok nevelése 1.rész
Tiggris 2005.02.16. 16:28
A kurzus célja: a hátrányos és veszélyeztetett helyzet fogalmának jogi, szociológiai és pedagógiai megközelítésének, a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelésének és oktatásának bemutatása, valamint az inkluzív pedagógia alapelveinek ismertetése. A félév során kiemelt szerepet kap a pedagógusok gyermekvédelemmel kapcsolatos tevékenysége, a külső és belső kapcsolatrendszerrel való együttműködés lehetséges formái, a konfliktuskezelés különböző módszerei.
Hátrányos helyzetű fiatalok nevelése
A kurzus oktatói:
Busi Etelka - busie@fw.hu
Hegedűs Judit - hegedus.judit@ppk.elte.hu
Követelmény:
- Poszter vagy portfolió készítése
- jegyzőkönyv az intézménylátogatásokról
- Reflexió: a félév során elkészített feladatokhoz kötődő, a szemináriumi munkához kapcsolódó tapasztalatok, érzések írásbeli megfogalmazása
- Az órán való aktív részvétel
- Az órán elhangzottak és a szakirodalom alapján csoportos szakmai beszélgetés az utolsó órán
A portfolió a következőket tartalmazza (Rapos Nóra és Lénárd Sándor nyomán): a portfolió készülhet 2-3 fős csoportokban!
· Bibliográfia készítése egy szabadon választott gyermekvédelmi témáról! A listán minimum 20 tanulmány, folyóiratcikk, vagy könyv szerepeljen, szerző szerint betűrendben. Írja fel a pontos bibliográfiai adatokat, használja az internetet!
· Válasszon ki 3-4 irodalmat a 15-20 összegyűjtött elemet tartalmazó listából,
ezeket olvassa el, és
keresse meg a témával kapcsolatos kulcsszavakat,
a kulcsszavakból készítsen fogalmi térképet,
magyarázza meg a kulcsfogalmakat,
fogalmazzon meg kérdéseket a cikkek alapján!
· Interjú készítése egy szabadon kiválasztott személlyel valamelyik témáról. Az interjú során kapott eredmények ismertetése. Az elkészült anyag terjedelme min. 5 oldal 1,5 sortávolság 12-es New Times betűnagyság
A posztert is ismertetjük, egy kis türelmet...
TÉMÁK
A vastagon kiemelt irodalom kötelező irodalom!!!
Általánosan kötelező tankönyvek, könyvek:
Falus Iván (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 2004.
Halász Gábor- Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2003, Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2003. http://www.oki.hu/kiadvany.php?kod=Jelentes2003
- A hátrányos és veszélyeztetett helyzet fogalma jogi, szociológiai és pedagógiai szempontból
Jogi háttér: gyermekvédelmi törvény, Büntetőtörvénykönyv
Szociológiai háttér: esélyegyenlőség kérdésköre
Pedagógiai háttér
A kezelés irányzatai
· Falus Iván (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 2004. II. fejezet
· Hátrányos helyzet. Educatio Tematikus Szám 1997. 1. szám – egy szabadon kiválasztott cikk
· Liskó Ilona: Társadalmi esélyek és iskola. Új Pedagógiai Szemle, 2000. 1. szám
- A hátrányos és veszélyeztetett helyzet egyik forrása: a család
Családmodellek
Szerepek a családban
A család funkciói
A családterápia
· Cseh-Szombathy László: Családszociológiai problémák és módszerek. Gondolat, Budapest, 1979.
· Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába. Tankönyvkiadó, Budapest, 2001.
· Komlósi Piroska: A család támogató és károsító hatásai a családtagok lelki egészségére. in: Gerevich, József (szerk.) Közösségi mentálhigiéné. Animula, Budapest, 1997.
· Komlósi Sándor: Alapvető ismeretek a családról, in: Komlósi Sándor (szerk.): Családi életre nevelés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998.
· Kunt, E.: Kulturális antropológia és pszichoterápia. In.: Füredi János - Buda Béla: (szerk.): Múzsák a díványon. Pszichoterápia és kultúra. MPT, Budapest, 1992.
· Weakland, P., - Watzlawik, J.H. - Fisch, R.: Változás. Gondolat, Budapest, 1990.
· Winnicott, D. W.: A kapcsolatban bontakozó lélek. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2004.:
|