Szocpol2003 website
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Eddigi látogatóink:
Indulás: 2004-11-20
 
A pontos idő:
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Tematikák
Tematikák : SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA II.CSOPORT- és TÁRSADALOMLÉLEKTAN

SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA II.CSOPORT- és TÁRSADALOMLÉLEKTAN

  2005.02.16. 16:41

Lányi Gusztáv, 2004/2005. II. félév, A kurzus célja: alapvető ismeretek nyújtása a csoport- és társadalomlélektan témakörében.

A foglalkozások jellege: előadás – de nem (csak) az előadó tanár prelegáló monológjain lesz a hangsúly, hanem a hallgatói aktivitás serkentése is kívánatos. Ezt elősegítendő, a hallgatók egyfelől az irodalomjegyzékben található „olvasmányok” közül szabadon válogatva a szorgalmi időszakban szorgalmasan olvashatnak, s olvasmányaikról folyamatosan (azaz havonta legalább kettő) elkészített és az előadó tanárnak személyesen átadott, legalább 3800-4200 karakteres terjedelmű olvasmánykivonatot készítenek, másfelől házi feladatokat is kapnak. Mindezek szorgos, határidőket betartóan pontos és nem utolsó sorban kreatív teljesítése beszámítanak a félévzáró osztályzatba.

Vizsga: A hallgatók a szorgalmi időszakban két alkalommal teszt formájában számolnak be addig elsajátított tudásukból. A dolgozatírás időpontjai előreláthatólag március 30. és május11. A félévzáró osztályzat egyfelől a két teszt alapján (50%), másfelől az olvasmányjegyzékek (20%) és a házi feladatok (30%) alapján megajánlott érdemjegy, amit a hallgatónak jogában van nem elfogadni, ám akkor szóbeli vizsgán kell tudásáról számot adnia.

A foglalkozások ideje: kedd, 10:15-11:45

A foglalkozások helye: É: 1.62

TEMATIKA

 

1. Egyén, csoport és társadalom. Mi a csoport? Kiscsoport, nagycsoport, társadalom stb. A csoport perszonális és strukturális megközelítése. A csoportszerűség kritériumai. A csoportok megjelenése és sokfélesége. Tudomány- és társadalomtörténeti összefüggések.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 395-410. – Smith és Mackie 2001: 263-267. – Olvasmány: Stone, több kiadás, 34-51. – Cartwright és Zander 1980: 33-62.

 

2. A kiscsoport-kutatás genetikus szemlélete: a csoportfejlődés kérdései. A csoport kialakulása: kvázi-csoport, funkcionáló csoport, szervezett csoport. A csoportok körülhatárolható fejlődési fázisokon mennek át? Változnak-e csoportok: csoportfolyamatok versus csoportfejlődés. A csoportfejlődés elméletei (Bales, Bion stb.) – A csoport mint "közösség".

 

Irodalom: Csepeli 1997: 435-440. – Smith és Mackie 2001: 748-751. – Olvasmány: Hare 1997. – Deutsch 1980.

 

3. Egyén a csoportban – csoporttipológiák. Csoporttipológiai megközelítések: dichotomikus elvekkel dolgozó tipológiák (primer/szekunder csoportok, saját/más(ik) csoport, referencia/tagsági csoport stb.). Leíró csoporttipológiák (sokaság, tömeg, csoport stb.) Csoportjellemzők alapján kidolgozott tipológiák (a csoportok elkötelezettségi foka stb.) Csoportdimenziók: tevékenység, affektivitás, interakció stb.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 455-460. – Smith és Mackie 2001: 335-352. – Olvasmány: Kelley 1980. – Merton 1980: 472-762. – Sherif 1980. – Sumner 1978: 472-762.

 

4. Interperszonális viszonyok és a csoportstruktúra kérdései. A csoporton belüli interakciók és a kommunikációs háló. A mikrocsoportok néhány alapelve: Moreno és a szociometria. A szociometrikus törvények: a tele jelensége, transzformáció, társadalmi atom, a társadalmi gravitáció törvénye. A szociodinamikus törvény: a szociometriai burzsoázia és proletár stb. Mérei Ferenc és a többszempontú szociometria.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 416-421. – Smith és Mackie 2001: 768-783. – Olvasmány: Hankiss és László 1976. – Hunyady 1998: 85-113. – Mérei 1971 (több kiadás). – Mérei 1989: 112-154 – Moreno és Moreno 1969.

 

5. Csoportobjektivációk: csoportnormák, konformizmus, kognitív reprezentációk. Az emberi csoportok sui generis többlete: az objektivációk (normák, értékek, a viselkedésszabályozás szimbolikus módjai). A csoportobjektivációs rendszer funkciói (orientáció, kontroll). Alapkísérletek: autokinetikus jelenség vizsgálata, csoportnyomás-kísérletek stb. Konformitás, információs befolyás, normatív befolyás, nyilvános konformitás, megtérés. Konformitás és karakter. Csoporttöbbség és -kisebbség kérdései.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 422-429. – Hewstone és mtsai (szerk.) 1995: 380-399., 403-408. – Smith és Mackie 2001: 483-488, 490-499, 267-300. – Olvasmány: Asch 1980: 210-222. – Bray, Johnson és Chilstrom 1997. – Festinger, Schachter és Back 1980, 250-275. – Nemeth, Swedlung és Kanki 1980, 223-235. – Sherif 1973: 233-250.

 

6. Feladatmegoldás – csoportigények – csoportdöntés. Feladatmegoldás és döntés csoportban. A csoportfeladat tipológiája: a feladatstruktúra és affektív struktúra. Csoportproduktivitás és típusai: feladatkövetelmény, források, csoportfolyamatok. Csoportmotiváció és a Lewin-iskola. Döntés és csoportdöntés. Csoportdöntés és kockázatvállalási hajlandóság. A csoportgondolkodás.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 411-415, 430-434. – Forgas (Forgács) 1989: 327-328. – Hewstone et al. (szerk.) 1995: 343-379, 399-403. – Smith és Mackie 2001: 502-511, 751-758. – Olvasmány: Blake és Mouton 1980. – Doise és Moscovici 1980. – Festinger 1980. – Moscovici és Paicheler 1980. – Wallach, Kogan és Bem 1997. – Zander 1980.

 

7. Csoportkonfliktusok: versengés és kooperáció. A konfliktus pszichológiai és szociológiai fogalma. A konfliktus intrapszichikus, interaktív és csoportdinamikai rétegei. A konfliktus motivációközpontú és cselekvésorientált definíciós alternatívái. Konfliktustípusok: anarchikus, kompetitív orientáció, önmegvalósító próféciák stb. Konstruktív és destruktív konfliktus. Frusztráció-agresszió, bünbakképzés. Konfliktuskezelési eljárások.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 349-367. – Hewstone és mtsai (szerk.) 1995: 313-339. – Olvasmány: Lewin 1975: 159-215. – Wall és Nolan 1989.

 

8. Hatalom és vezetés. Csoportstruktúra és hatalom. A hatalom birtoklásának személyes és intézményes összetevői. Csoporthatalom, konformitás, befolyásolás, ellenállás. Egyenrangúak csoportja – hatalmi hierarchia. Vezetés és hatalom. Vezetési stílusok. A karizmatikus vezetés. Vezetés és csoportfunkciók.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 368-377. – Hewstone és mtsai (szerk.) 1995: 363-372. – Smith és Mackie 2001: 762-768. – Olvasmány: Adelson 1976. – Cartwright és Zander 1980. – Fiedler 1980, Hofstatter 1969. – de Vries 1992.

 

9. Kultúra, értékek és egyén. A kultúra "elsajátítása". Az alapszemélyiség elmélete, a szociális karakterológia elmélete. Az elsődleges és a másodlagos intézmények. A személyiség kulturális és intézményes háttere: a szervezet, tekintély, formalizáltság, biztonság stb. szerepe. Kultúra és kontroll. Individualizmus és kollektivizmus. Kultúrák és viselkedés: kultúra-közi vizsgálatok.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 233-243. – Olvasmány: Hall 1975. – Kardiner 1971. – Le Vine 1975. – Linton 1974. – Merton 1980. – Riesman 1974. – Róheim 1984. – Serpell 1981. – Triandis 2003. – Yamaguchi 2003.

 

10. Identitás és élettörténet. Az „én” és az identitás. Az identitás szintjei: személyes azonosság, helyzeti identitás, strukturális-társadalmi és történeti identitás. Az én-érzés kialakulása. Az életciklus: az identitás epigenezise – Erikson identitáselmélete. Az identitás megkonstruálása: „én-ontológiák"” (dinasztikus, antitetikus, kompenzatív és önfelmentő). Identitás és narratívum. Élettörténet(ek) és társadalmi-politikai összefüggések. Az életút és poszt/modern társadalom. – Virtuális identitás. Az Internet mint identitáslaboratórium.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 516-533. –  Olvasmány: Allport 1980. – Bögre 2003. – Erikson 1991, 2002: 243-271. – Erős 2001a. – Featherstone és Hepworth 1997. – Hankiss Á. 1980. – Kovács és Vajda 2002. – László 1998: 137-145, 1999: 94-116. – Nyíri 1999. – Pataki 2001: 225-405. – Runyan 1998. – Somlai 2002. – Wallace 2002: 59-78.

 

11. Egyén és történelem – történelmi szociálpszichológiai és pszichohistóriai megközelítés. Szociálpszichológia és történelem. Az idő és az időstrukturálás: a „gyermek, család és halál” történeti és pszichológiai ritmusa. Az egyéni és a kollektív emlékek. Az életkor mint mentalitástörténeti probléma: a hagyományok szerveződése (a megnevezés: keresztnév, családnév, az életkor analógiás kozmológiai jelölése). – A „gyermek” iránti érdeklődés: a gyermekkor, a gyermekszeretet genezise s ennek kapcsolata a „múlt”-tal. Nemzedéki kölcsönhatások: infaticid, megtagadó, ambivalens, repressziós, szocializációs és segítségnyújtó stílus. – A civilizációs folyamatok: elfojtás, önkontroll – az agresszió szabályozása, a hatalom és az állam pszicho- és szociogenezise (N. Elias és M. Foucault koncepciója).

 

Irodalom: Csepeli 1997: 89-92. – Olvasmány: Ariés 1987. – Assmann 1999. – Botond 1991, 2003. – Elias 1987. – Foucault 1990. – Gergen 1998. – Imhof 1992. – Kohli 1990. – Kon 1987. – Lányi 1988, 1991, 2000: 48-62. – McGuire 1998. – Münsterberg 1998.  – Waite 1998.

 

12. Egyén és politika. Politikai beállítódások, értékek és ideológiák. Tekintélyelvűség a társadalomban, a tekintélyelvű család, a tekintélyelvű személyiség affektív és kognitív változói. – A dogmatikus gondolkodás: zárt és nyílt nézetrendszerek, a kognitív komplexitás, makro- és mikro-ideológiák. Tekintélyelvűség = dogmatikus személyiség? Kemény-lágy politikai beállítódás és ideológiák viszonya. A machiavellizmus. Én-más beállítottság és politikai viselkedés.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 212-219, 233-243, 378-384. – Olvasmány: Adorno 1980. – Eysenck 1996. – Fábián 1999. – Fromm 1993. – Lányi 2001, 2001a. – Pataki 2000. – Rokeach és Restle 1980. – Rokeach 1984. – Sanford 1973. – Ziller és mtsai 1996.

 

13. Csoport, tömeg és társadalom. A „sokaság” mint társadalomlélektani kérdés: élettér és agresszió, a nagyvárosi élet élménye (pszichikus túlterhelés, anonimitás stb.), a hasonulás és a különbözés kényszere (a divat mint tömeges mintakövetés) – Tömegerőszak és tömeglelkesedés. Tömeghisztériák és -fantáziák. Előítéletek és sztereotípiák. Többség és kisebbség. Tömeg és erő: a sport(ok) által keltett lelkesedés. A tömeg hatalma (pl. tüntetés). Viselkedés katasztrófahelyzetben. – Tömeg és kommunikáció: szóbeszéd, rémhír, közvélemény és tömegtájékoztatás stb. – A kicsi és/vagy nagyvilág: hálózat(ok), autonómia és mellérendelés.

 

Irodalom: Csepeli 1997: 157-163, 334-346, 475-515. – Olvasmány: Buchanan 2003. – Cantril 1974. – McPhail 1997. – Pataki 1998. – Reicher 1996. – Staub 1998. – Stoetzel 1974.

 

 
Üzenőfal
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Fontos linkek
 
Egyéb linkek
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal