Szoc.prob.gyak
2005.02.17. 21:17
2004-2005 tavaszi félév-Mind a 4 csoportnak
ELTE Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
2004-2005. II. félév
Szociális problémák a gyakorlatban 4/4
A szeminárium célja: felkészülés a terepgyakorlatra, illetve ennek keretében a szociális munka területeinek és gyakorlatának áttekintése.
A félév elfogadásának feltétele a szemináriumokon való rendszeres részvétel (két hiányzás lehetséges), és a választott gyakorlati hely befogadó nyilatkozatának határidőre történő leadása. A leadás határideje: 2005. május 2.
A félév gyakorlati jeggyel zárul.
A szeminárium témái
A terepválasztás – beszélgetés.
A terepválasztás motivációi. A hallgatók terepgyakorlattal kapcsolatos várakozási és az egyetem terepgyakorlattal kapcsolatos várakozási. A terephelyek várakozásai a hallgatók felé.
Milyen szempontok szerint válasszunk terepet? Egyéni preferenciák, egyéni célok, egyéni motivációk. Mit várok a terephelytől? Mit vár tőlem a terephely? Stb.
A terepválasztás - beszélgetés
A terepválasztás menete. Milyen információk lehetnek értékesek a jövőbeni tereppel kapcsolatban. Milyen kérdéseket érdemes feltenni. A befogadó nyilatkozat.
A tereptanár, a hallgató, a szemináriumvezető. Mit várok a tereptanáromtól, mit várok a szemináriumvezetőmtől?
Mit vár tőlem a tereptanár, mit vár tőlem a szemináriumvezető? Félelmek és várakozások.
A terepgyakorlat struktúrája, a vezérfonal. Az értékelés, a visszajelzés.
Első gyakorlatom egy intézményben
Én és a terephely. Ki vagyok én egy gyakorlóhelyen? Mik a kötelezettségeim? Mik a jogaim?
Ismerkedés az intézménnyel. A szociális intézmények jellegzetességei. Szupervízió, team ülés, esetmegbeszélő, értekezlet, esetkonferencia, kerekasztal beszélgetés stb.
A dokumentációk.
Példák a beilleszkedésre az előző évek tapasztalatairól esetleg felsőbb éves hallgatók bevonásával.
Első találkozásom kliensekkel
Én a kliens és a tereptanár. A kliens és az intézmény. Az első interjú. Helyzetgyakorlatok – élménybeszámolók. (Lehetőleg felsőbb éves hallgatók bevonásával)
Egyéni munka (cssk, gyermekjóléti, pártfogó iroda stb.), csoport munka (klubok, bentlakásos intézmények, iskolák stb.), a szociális munka folyamata a gyakorlatban – esetismertetés, élménybeszámoló, helyzetgyakorlatok
Az önálló munka lehetőségei a terepgyakorlat során. Az információkkal, adatokkal való bánásmód. Etikai kérdések.
Kapcsolattartás társintézményekkel, társszakmákkal, hivatalokkal
A gyakornok szerepe, mozgástere. Félelmek és várakozások. Esetismertetés, élménybeszámoló, helyzetgyakorlatok. Hivatali nyelv, hivatali fellépés versus a kliensek nyelve.
A terepválasztás tapasztalatai
A kapcsolat/gyakorlat lezárása
A kliens átadása illetve az eset lezárása. A búcsúzás jelentősége a szociális munka keretei. Lehetséges csapdahelyzetek. Túlzott bevonódás, túlzott távolságtartás. Élménybeszámolók, helyzetgyakorlatok.
A félév tapasztalatai
A félév megbeszélése, a gyakorlati helyek átbeszélése, visszajelzések.
Irodalom a szemináriumi munkához:
Kézikönyv a szociális munka gyakorlatához. Szociális Szakmai Szövetség (2001)
Kézikönyv szociális munkásoknak. Szociális Szakmai Szövetség (2002)
Borbély Sjoukje: Önismereti kalauz a segítő kapcsolatok gyakorlatához (kézirat)
|