Társpol anyagok : Tóth István György: A jóléti rendszer az átmenet időszakában VÁZLAT |
Tóth István György: A jóléti rendszer az átmenet időszakában VÁZLAT
2004.11.27. 13:55
Tóth István György: A jóléti rendszer az átmenet időszakában
A jóléti kiadások trendjei az 1990-es évek elején
→ az egymást követő költségvetések összehasonlíthatóságának megkérdőjelezése
→ újabb kérdés, hogy mit tekintsünk a költségvetési kiadások között „szociálisnak”?
→ A GDP csökken
→ A jóléti kiadások GDP-hez viszonyított aránya növekszik („lefelé rugalmatlan kiadások”), de csökkenő gazdaság, tehát szűkülő GDP mellett (a kilencvenes évek növekedése során a jóléti kiadások GDP-részesedése stagnált): „statisztikai illúzió”
→ A jóléti kiadások az államháztartás kiadásai között is növelték arányukat az 1990-es évek elején: számos korábbi államháztartási tevékenység megszűnt, illetve kikerült az állami fennhatóságból
→ A jóléti kiadások reálértéke mindeközben csökken
→ A feketegazdaság térnyerése: a GDP egy része láthatatlanná válik (magasak a béreket terhelő járulékok, másféle kifizetéseknek viszont nincs járulékvonzatuk)
OECD-összehasonlítás: a szociális kiadások mértékének konvergenciája, a szociális kiadások és a GDP kapcsolatának lazulása → Magyarországon a szociális kiadások „valószínűleg magasabbak, mint amit az ország megengedhet magának”
Köze lehet ennek a sima átmenethez?
„az elosztási arányokat… a politikai játszma szereplőinek együttmozgása alakítja”
A szociális kiadások átstrukturálódása: ártámogatás, munkanélküli ellátások, nyugdíj
Meritokratikus javak, támogatások (szubvenciók), pénzbeli ellátások
A különböző jószágok fogyasztásához nyújtott támogatások különböző elosztási hatással járnak (fogyasztói preferenciák, a javak fogyasztásának jövedelemrugalmassága)
„kommunista-konzervatív” jóléti rendszer:
→ teljes foglalkoztatás, mindenkire kiterjedő tb-rendszer
→ a szociálpolitika állami monopóliuma
→ státuskonzeváló hatás
változás a rendszerváltás után:
→ tb-önkormányzatok (korporatív jelleg)
→ rászorultsági elven adott ellátások arányának emelkedése
→ szinte „flat rate” jellegűvé váló tb-ellátások
Finanszírozási problémák a jóléti rendszerben:
→ érett rendszer, kiterjedt ellátási kötelezettségekkel
→ eközben gazdasági recesszió
→ a magánszektor térnyerése és az állami újraelosztás körének szűkülése
a célzottság és az ellátás jellege: a családi pótlék univerzális, mégis jól célzott (bár ez még fokozható)
az alacsony jövedelműeket kell megcélozni az ellátásokkal → a minimumgarancia legyen kisebb, mint a munkanélküli-ellátás, ami viszont maradjon el a munkaerőpiacon elérhető legalacsonyabb keresettől
segélyezési küszöb: az öregségi nyugdíj minimuma, aminek semmi köze a létminimumhoz
miért buknak el a reformok: nagy érdekérvényesítő csoportok – társadalmi csoportok és érdekképviseleti szervezetek – ellenállása, a politika enerváltsága, gyakori visszatáncolása, választásokig tartó politizálás, kockázatkerülés
|