Társpol anyagok : Amartya Sen: Az egyéni szabadság mint társadalmi elkötelezettség VÁZLAT |
Amartya Sen: Az egyéni szabadság mint társadalmi elkötelezettség VÁZLAT
2004.11.27. 13:57
Amartya Sen: Az egyéni szabadság mint társadalmi elkötelezettség
(1) negatív és pozitív szabadság
negatív: mentesség a külső korlátozásoktól, a mások által gyakorolt kényszerektől
pozitív: „valamire” való szabadság, képesség (capability), a képességek növelése, a választás szabadsága
park-metafora, Kader Mian esete
(2) a kétféle szabadságfogalom összefügg, kiegészítik egymást, továbbá együttesen feltételezik a demokráciát→ éhínség és demokrácia
(3) eltérő megközelítések: eltérő „információs bázis” (vagyis egyszerűen mást, más elveket vesznek figyelembe az egyes elméletek, míg Sen a szabadságra koncentrál)
utilitarianizmus (a társadalmi „összboldogság” növelése a cél), Rawls igazságosság-elmélete (az elemi javakkal való ellátottság azonban Sen szerint nem mutatja meg, hogy ki, mennyire képes élni velük)
(4) az egyéni szabadság mint társadalmi elkötelezettség →
→ egy közösség számára fontos a képességek növelésére való törekvés, az egyéni és társadalmi képességek együttes növelése
az egyéni képességek gazdagítása az egyéni szabadság növelése is egyben
(5) a szegénység, rossz egészségi állapot, fogyatékkal élés, stb. nem jelentik a negatív szabadság sérelmét (nem mások által az emberre kényszerített külső korlátok), viszont a pozitív szabadság (vagyis a képesség) kiteljesítését mérséklik, beszűkítik
Sen: a közszolgáltatások azok, amelyek révén a fenti csoportok képességei bővíthetők; a piaci mechanizmus ui. csak tovább erősítené, fokozná hátrányaikat
Az a kérdés, hogy egy adott társadalom szeretné-e a hátrányos helyzetűek (a pozitív szabadságukkal élni nem tudók) képességeit, vagyis szeretné-e bővíteni választási szabadságukat? Ha igen, akkor meg kell találni hozzá a megfelelő eszközöket, illetve meg kell egyezni a beavatkozás helyes mértékében
Merthogy: a képességek növelése az egyik oldalon források elvonásával (a szabadság korlátozásával) jár a másik oldalon → valakinek áldozatot kell hoznia valaki másért
az egyes összetevőkre helyezett „változó hangsúly”: a társadalmi konfliktusok (és konszenzusok) szerepe → az adott társadalomban, az adott korszakban formálódik, hogy a (negatív) szabadságok korlátozásának és a képességek (pozitív szabadságok) fejlesztésének milyen mintázata alakul ki, válik elfogadottá
egy másféle elkötelezettség: az erkölcsi normák iránt („a másokkal való törődés”) iránti, az egyéni érdekeken túlra látás igénye és képessége
Ferge Zsuzsa: Szabadság és biztonság
(1) Peter Ambros versikéje: valóban ezt jelentené a szabadság?
Ambros: a szabadság és biztonság feloldhatatlan ellentétben állnak egymással (milyen történelmi körülmények között születhetett ez a gondolat?)
Ferge: a „túlfeszített” értékek veszélyei
(2) A park-metafora kiegészítése (a közép-európai történelem tapasztalatai alapján): az állam nem csak a pozitív szabadságot biztosítani képes entitás, hanem mindennemű szabadság megszüntetője is lehet
(3) Biztonság-típusok: közbiztonság, „magánbiztonság” (a mindennapi lét kiszámíthatósága)
A biztonság = a szorongás hiánya
Biztonsághiány = hatalom- és képességhiány
„ellenszerek”: közösségi intézmények (pl. biztosítás, társadalombiztosítás)
állami felelősség a kockázatok kez6elésében → a társadalmi biztonság rendszerének kialakulása
(4) a jóléti állam gazdaságra gyakorolt hatása
Ferge: a jóléti állam kritikája valójában egy elosztási konfliktust jelöl: a gazdasági növekedés lefékeződése idején „valódi áldozatokat” kellene hozni, és erre a magasabb státusú társadalmi csoportok nem hajlandók
(5) a jóléti állam ellenzői szerint az gyengíti az erkölcsi normákat és szűkíti az egyéni autonómiát
„paternalizmus”: antidemokratikus következmények → szükségszerűen antidemokratikus az állami beavatkozás?
A negatív következmények mérsékelhetők, kiküszöbölhetők: decentralizáció, önkormányzatok, az állampolgári szervezetek véleményének figyelembe vétele és beépítése a döntéshozatali eljárásba
Ferge szerint nem csak az állam lehet paternalista, sőt a nem állami szolgáltatások gyakran „paternalistábbak” – ez különösen igaz a magánjótékonyságra, ahol nincsenek jogok és garanciák
eldöntendő kérdés: a társadalmi biztonság rendszere vagy a létbiztonság hiánya veszélyezteti-e inkább az emberek autonómiáját?
Értsd: a negatív vagy a pozitív szabadság sérelme a nagyobb baj? Mi a helyes mérték?
(6) szabadság és biztonság az államszocializmusban: a biztonság és szabadság valóban nem létezett egyidőben, de a szabadságvesztést nem a jóléti ellátások okozták (éppenséggel utóbbiak voltak hivatottak elfedni a szabadság hiányát, erre a célra használta őket a politikai rendszer)
továbbá: a „létező szocializmus” bizonyos biztonsághiányokról nem is vett tudomást, számos antidemokratikus vonása volt a jóléti intézményrendszernek, ami a szabadsághiány általános voltából következett
(7) mi is akkor a biztonság?
Autonómia a sorsválasztásban, a képességek fejlesztésében
A biztonság: a pozitív szabadság előfeltétele („a létbiztonság szabadságnövelő”)
Ennek ára van: pl. adózás, ami korlátozza a megfizetők szabadságát (a negatív szabadság sérelme)
A nézőpont fontossága: társadalmi vagy egyéni (az adófizető számára teljesen haszontalan a mások számára fizetett juttatás?), illetve távlatos (bárki kerülhet élete során hasonlóan rossz helyzetbe)
(8) társadalmi igény a létbiztonságra (táblázat)
Zombori: 41-60. o.
|