Alkotmányos és önkományzati jogok és elvek 2. rész
2004.11.26. 13:54
A Magyar Közigazgatás Intézményrendszere
Tk: Magyar Közig.-i jog: nem kell az Általános részből a 7. 9. fejezet
Közigazgatási intézményrendszer (Magyar):
állam szocialista rendszer→ monolit jellegű (kevésbé tagolt) központi irányítás
tanácsrendszerű közigazgatás → felettes szerv, amely utasít- miniszteri szintről utasíthat
minden száll a kormány kezében
rendszerváltáskor megszűnt: szakmai nyelvben önkormányzat
korábban csak államigazgatás volt.
változás: nem utasítható központból (helyi v. testületi döntés)
legitim módon befolyásolható:
- jogszabályok írják körül, hogy mit kell ellátniuk
pl: a települési önkormányzatoknak kötelezővé teszi a szociális ellátások megszervezését, pontos kritériumok meghat. + más előírásoknak megfelelően, de: nem utasítható ezeknek a kérdéseknek a körében, hanem saját maga dönt
- nem lehet előírni, hogy hogyan járjon el (van némi szabadsága), jogszabályba kell bele írni
2 elkülönült tevékenység
- közigazgatás
- államigazgatás
Közigazgatás: - egy központból irányítják (minisztérium)
→ Centralizált
- magasabban álló szerv a hierarchiában utasíthatja az alatta álló szervet
→ Felülvizsgálhatja
- dekoncentráció → adott feladatot több központban látunk el, a legfelső szerv csak dönt
hatáskör:- milyen feladatok ellátására köteles az adott szerv ( összeütközések lehetnek)
pl.: hatáskör telepítés → az adott szervek joga és kötelessége eljárni azokban az ügyekben is ügytípusok pl.: szociális és gyámhivatal
illetékesség → hatáskörrel rendelkező szervek közül, melyiküknek a kötelessége + a joga eljárni egy adott ügyben
- decentralizáltan működő szervek (nem központosított, hanem önálló működés, jogszabályok alapján, tipikus formája : települési önkormányzat
→ különböző nagyságúaknak ugyanazok a jogosítványaik (alapvetően)
→ települési és megyei önkormányzatok között nincs alá- fölé rendeltség (egymás mellé rendelt szervek)
Magyarországon közigazgatási pluralizmus van
- államhatalommal rendelkező szervek
gyakorlásának jogát ruházzák rá
Államigazgatás (centro/deko)
Államig.(centro/deko)
Szakmai kamarák, általában hivatási szabályok „ szakmai önkormányzat”
Területi / települési önk.
- megye: helyi tömegközlekedés
úthálózat fenntartása
- megyei jogú város: kötelező, hogy SZK-t tartson fenn, kötelező a helyi tömegközlekedés fenntartása, min. standardok, 50 ezer fő, megye központ, speciális kulturális központ
- város: többlet kötelezettség, nagyobb központi költségvetésű, pályázat BM-hez, községi feladaton túli feladatok ellátása
- község: nagyközség adományozható díj, cím
Közintézmények:
egyetem
Köztestület:
- MTA, MSZT(magyar szabványügyi testület)
- Hegyközségek
- Állami hatalommal rendelkezik
Kamarák:
- 1 szakma hivatási
- köztestületi kamara = állami hatalom
- szakmai hivatal minőségi követelményét biztosítania kell
- szakmai etika
- önkormányzati helyzet, autonóm döntéseket hozhat jogszabályok keretei között
- szakmai etikai elvárások lefektetése
vétségekben eljárhat pl. fegyelmi, pénzbírság, kamarából kizárás
pl. Magyar Ügyvédi Kamara
minőségi védelem, nem érdekvédelmi szerv
munka feltételi a tagság
Települési önkormányzat: nem felette áll, több jogköre + kötelezettsége van
Megye: más hatáskör pl: bizonyos egyéb feladatok, amik nem a településekhez tartoznak, megyén belüli helyi közlekedés egymás közötti szerződés.
Központi közigazgatási szervek
1.)
Állam szervek: államszervek részét képezi
Állami feladatokat látnak el
Az állam nevében járnak el
Feladataikat közhatalom birtokában látják el
↓
egy adott szerv. Jogi aktusokat bocsát ki természetes és jogi személyekre kötelezőek szükség esetén ezeknek a végrehajtását az állam kényszerrel is végrehajtatja
közigazgatási szervek: végrehajtó és rendelkező tevékenységet folytatnak és az egész társadalom viszonylatában gyakorolják a közhatalmukat
állam szerv: bíróság és ügyészség, de ne közigazgatási szervek
hierarchia csúcsán: kormány
alk. tart. a szab. ill. jogszab. tart. a jogkörét
↓
a.) prezidenciális kormányzati rendszer (USA)
b.) kabinet típusú korm. r. (Egy. Kir.)
c.) kancellária típusú r. (Németo.)
d.) minisztertanács
a.): a közt. elnök a kormány feje is
↓
központi adminisztráció feje
miniszterek: államelnök tanácsadói
b.): minisztériumok vezetői körül csak néhányat hív meg egy szűkebb döntéshozó testületbe (kabinet)
d.): miniszterek a tárcájukat vezetik, tanácsban döntenek a min. tanácsában az elnöknek nincs kitüntetett szerepe kiterjedt hatásköre van, pl. min. elnök javaslatot tesz a min.-ek személyére, min. elnök szavazata döntő lehet
Magyarország: kancellária típusú
Kormány feladatai:
- alk. rendek védelme
- természetes és jogi személyek jogainak biztosítása
- törvény végrehajtásáról való gondoskodás
- irányítani a miniszterek munkáját tevékenységek összekapcsolása
- biztosítani az önkormányzatok törvényességi ellenőrzését ( nem célszerűségi ellenőrzés)
- társ., gazdasági tervek kidolgozása és megvalósítása.
- Szociális és egészségügyi ellátás rendszerének meghatározása; anyagi fedezet biztosítása. Nem feltétlenül a kormány hozza meg a végső döntést
- Fegyveres erők irányítása
- Külpolitika meghatározása
- Képviseli a Magyar Köztársaságot az EU intézményrendszereiben
- A törvény által hatáskörébe tartozó feladatokat látja el (pl. az országgyűlési feladatokat állapíthat meg)
Kormány hatáskörei:
- jogalkotás: elsődleges és másodlagos
↓ ↓
külön felhatalmazás nélkül melyek azok a tárgykörök, amelyek csak törv. szab. össz. alapv. jogot érintő rendelkezik jogalkotással
- határozatok meghozatala:
•normatív: közig. Szervek számára kötelező szab.
•feladat kijelölő: kormány ill. a kormányzatban tevékenykedők számára feladatok felelőseit nevezi meg
•belső: a kormány egyedi ügyeire vonatkozó
- aktus felülvizsgáló meghat. közig. Int. Esetén gyakorolhatja a felülvizs. jogát
•jogszabályi meghat.→ törvényességi ellenőrzés
•határozatok→ teljes (célszerűség)
- szervezetalakítás
•korm. bizottságok, államig. Szervek létrehozása megh. közig. Feladatok ellátására
A kormány ügyrend tervezeteket készíthet fél évre. Hónapokra lebontva , hogy mivel fog foglalkozni a kormány. Az ügyrend természetesen változhat (katasztrófa, terrorista tev.)
Kormány ülés: napirendi pontoknak megfelelően hozhatnak döntéseket. Előterjesztések alapján tartalmaznia kell a meghozni kívánt döntés indokait az előterjesztés tárgyának legfontosabb adatait, a költségvetést, a közreműködő szervek feladatait, végrehatási határidejét, végrehajtásának a módját.
A kormány bármely tagja benyújthat előterjesztést.
Miniszterek - tárca nélküli (nincs miniszteri apparátus alárendelve
- minisztériumokat vezető
miniszter elnöki hivatal MEH államtitkárai, politikai közigazgatási
kormánybiztosok (meghat. feladatokkal megbízottak)
KSH elnöke
Ha megfelelő egyeztető eljárás zajlott le nyújthat be előterjesztést.
↓
1.belső tárcán belüli egyetértés
- külső: közigazgatási az intézkedésekkel érintett tárcákkal pl. pénzügy igazságügyi min. (hivatalból vizsg. kell)
- tájékoztatás: az összes tárca számára → reagálhatnak, ha egyeztetni kellene bizonyos kérdésekben
adott esetben legfelsőbb ügyészt és bírót is tájékoztatni kell
- közigazgatási államtitkári értekezlet: tárcák álláspontját fogalmazzák meg szakmai érvek fogalmazódnak meg
↓
politikai döntés csak akkor születik ha átmegy a MEH szűrőjén (minden rendben zajlott e)
↓
kormányülési döntés
↓
MEH folyamatosan ellenőrzi a folyamatokat, határidőket
Kormánybizottságok. Meghat. kérdésekben döntési hatásköröket ruházhat át rájuk (nem stratégiai döntések), komplex, több tárcát érintő kérdések → kisebb min. tanács meghat. ügykörben
Kabinet: tanácsadó, javaslattevő szerv
→ miniszter elnöki
→ kabinet tárca
Tárca közti bizottságok: nem feltétlenül kell miniszternek lenni a vezetőnek (több közig. egységet érintő kérdések) döntést nem hozhat! Csak javaslatot tehet.
Intézményesített tanácsadó testületek: nem a miniszter elnök s a tárcavezető választja ki tagjait, jogszabály határozza meg hogy kik a tagjai és hogyan kerülnek be (bűnmegelőzési tanács)
Szakértői bizottságok: csak javaslattevő, ad hoc jellegű, adott kérdés
Kormánybiztos: koordinálás, döntés előkészítő feladat tárgyalásokat folytat, döntéseket készíthet elő települési önkormányzatot is bevonhatja
Miniszterelnöki Hivatal /MEH/:
1998-2002 megerősödött
2002-től is erősödés jellemzi
- kormányzat működését segítő hivatalos szerv
- kormány ügyrendjének tervezetét készíti el, napirend meghat. erő birtokába kerül
- kormány országgyűlési tervét segíti országgy. szereplés miniszter helyettesíthető (általában politikai államtitkárt, alákérdezés esetében, ha a kérdésfeltevés kínos) Politikai államtitkár képviselheti a min.-t a kormányülésen is , konkrét felhatalmazással, meghat. ügyekben. Egyébként csak min. helyettesítheti.
- Nagyobb horderejű törvényjavaslatok koordinálása.
- Szerkeszti a Magyar Közlönyt és a Határozatok tárát (külön szerkesztői jutalmak)
- Miniszterelnökhöz érkező panaszok, bejelentések kivizsgálása
Törvényben kell szabályozni a minisztériumok felsorolását, felállítását (egészségügy, oktatás, kultúra).
Kormány része: országos hatáskörű szervek
- nem bocsáthat ki jogszabályokat
- pl. KSH, Nemzetbiztonsági Hivatal, APEH → nem országos hatáskörű szerv, Országos Műemlékvédelmi hivatal sem az
Kormány megalakulása
Miniszter elnök tesz javaslatot a kormány tagjaira. A köztársasági elnöknek → beterjeszti az országgyűlésnek → megválasztják az ország kormányát az országgyűlési ciklusban a miniszter elnök tehet javaslatot új miniszter kinevezéséről a köztársasági elnöknek → országgyűlés
Kormány léte a miniszter elnök személyéhez kötött, ha hivatása megszűnik a kormány is megszűnik pl. ha a miniszterelnök meghal, a kormány megbízatása is megszűnik → újra meg kell választani a kormányt
Ha felmenti az országgyűlés a miniszterelnököt → megszűnik a kormány → új kormányt kell választani (90 napig ideiglenesen is működhet)
Konstruktív bizalmatlansági indítvány: parlament nyújthatja be a kormányfő személyével kapcsolatban. Az új kormányfő személyre is javaslatot kell tenni.
Települési önkormányzat
önkormányzati alapjogok:
- alkotmány 41-44 paragrafusa → helyi önk. jogok
- 4 nagy részre bontható:
• főváros → kerületekre tagolódik
• megye
• város → kerületekre tagolódhat
• község
Település részönkormányzatot nem tartalmazhatja az alkotmányt, csak az önkormányzat határozhatja meg.
Úgy működik ahogy az önkormányzat engedi, delegált
- 42. §:
• helyi önkormányzás jogai
• területi önkormányzatok nevesítve vannak
• helyi közügyek intézése
• demokratikus ügyintézés
• helyi közügy: - amit az alkotmány és a jog annak tekint
- amit az önkormányzat felvállal
- amire nincs hatásköre más állami szervnek
- közhatalom gyakorlása, nép által felruházva
- 43. §:
• helyi önkormányzat alapjogai megegyeznek
• kötelezettségek viszont eltérőek lehetnek
• 2. bekezdés → tv. határozza meg a kötelezettségeket és a jogokat
•jogtalanság esetén a bírósághoz lehet fordulni, jogok védelmében az alkotmánybírósághoz lehet fordulni
- 44.§:
• képviselőtestület tagjainak választása 4 évente, november 4.-én
• polgármester: közvetlenül választják, listáról lehet választani egyéni jelöltekre is lehet szavazni választójog: -18.év -nem tiltották el a közügyek gyakorlásától
-az ország területén kell tartózkodni
-cselekvőképesnek kell lennie
-/európai parlamenti választáson az is részt vehet, aki külföldön van/
•képviselőtestület
saját feloszlását kimondhatja, de ez a polgármester mandátumát is megszünteti → időközi választás
44./a §:
képviselőtestület hatásköre:
- önkormányzati ügyekben jogalkotási felhatalmazás
- van egy külön végrehajtó szerv
- önkormányzati döntés csak törvényességi szempontból lehet felülvizsgálni, célszerűségi szempontból nem lehet
- önkormányzat, gyakorolja a tulajdoni jogokat saját költségvetése van, bevételeivel önállóan gazdálkodik → bevétel: 1. normatívák: • kötött felhasználás csak arra lehet felhasználni, amire kapta • szabad felhasználás: arra amire akarja
2. hatósági jellegű: • adóbevétel: ( jövedelem adó egy része is az önkormányzatoknál marad 5% ) - nem lehet saját adó, csak delegált körben adózhat
- az önkormányzat eldöntheti, hogy egy adott adófajtát kivet e pl. iparűzési adó • illetékek • bírságot vethet ki
|