Szocpol2003 website
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Eddigi látogatóink:
Indulás: 2004-11-20
 
A pontos idő:
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Társstruktúra anyagok
Társstruktúra anyagok : Angelusz Róbert: Rétegződés és láthtaóság 2. rész

Angelusz Róbert: Rétegződés és láthtaóság 2. rész

  2004.11.26. 15:11

A vizsgára kellhet, de ez az elözö rész vége.

2. ábra: A látens csoporttudat, a reflexív csoporttudat és a kollektív tudat sajátos-ságai, valamint a hozzájuk kapcsolódó cselekvésmódok

A nagycsoporttudat típusa

 

A státusekvivalencia

 

A csoporthelyzet reflexiója, “közössé tétele”

A reflexiók összehangolása

A tipikus cselekvésmódok

 

 

(van +, nincs -)

 

Látens csoporttudat

+

Tömegcselekvés

Reflexív csoporttudat jelenség

+

+

Csoportspecifikus cselekvés

Kollektív tudat

+

+

+

Kollektív cselekvés

 

A látens csoporttudat esetében a csoport tagjainál fennáll a státusok hasonlósága, de – rendszerint a kontaktusok hiánya következtében – a csoporthoz tartozók cselekvéseik kialakításánál nem veszik figyelembe hasonló helyzetű társaik viselkedését. Helyzetük azonossága folytán reagálá-saik pusztán tömegcselekvések. Attitűdjeik eltérhetnek ugyan más társadalmi rétegek megnyilvánulásaitól, de cselekvéseik egyöntetűségét erősen korlá-tozhatja, hogy kialakításuknál nem veszik tekintetbe státusekvivalens társaik hasonló érdekirányultságát és cselekvéseit. Az izolált helyzetfelfogások és a célkitűzések szóródása mellett az is növeli a viselkedések amorf jellegét, hogy a hasonlóan cselekvőknél hiányzik a cselekvéseiket megerősítő minták percepciója. A reflexív csoporttudat akkor keletkezik, ha a csoport tagjai között kialakul az interakciók meghatározott sűrűsége, tudatában vannak helyzetük hasonlóságának és cselekedeteik kialakításánál tekintetbe veszik, hogy környezetükben a hasonló státushelyzetű társak miként cselekednek. A reflexív csoporttudat típusánál megvalósul ugyan a hasonló helyzetűek cselekvésének egy részleges percepciója, de nem jön létre az akciókat tudatosan összehangoló szervező tevékenység. A státusok ekvivalenciája és a helyzetek hasonlóságának reflexiója alapján mégis létrejönnek a rétegspecifi-kusabb cselekvésmódok. Az ilyen cselekvések azonos kihívás esetén rend-szerint egyöntetűbbek és határozottabban eltérnek a csoporton kívüliek reagálásaitól, amikor csak a reflektálatlan tömegcselekvés érvényesül. Végül a kollektív tudat megjelenésénél a csoporttagok nemcsak azt észlelik, hogy “közös csónakban utaznak”, hanem azt is, hogy csoporttársaik is tisztában vannak helyzetük hasonlóságával. A helyzetnek és értelmezésének ez a kölcsönösen reflektált azonossága, ha valóban helyes percepciókon alapul, komoly esélyt kínál az összehangolt egységes fellépésre, a kollektív cseleke-detek megvalósítására.

A felvázolt eltérések következtében a három tudati forma észlelhetősége és stratifikációs imputációja is különböző.22 Mind e tudati képződmények, mind e cselekvéstípusok eltérő mértékben kapcsolódhatnak a társadalmi nagycsoportokhoz, és ez jelentősen befolyásolhatja a nagycsoportok áttekint-hetőségét. A rétegek felismerhetőségének a látens csoporttudat gyakran fontos akadálya. A hozzá tartozó tudati alakzatok és cselekvésmódok hason-lósága korlátozott, és még ha el is térnek a csoporton kívülállók tipikus cselekvésmódjától, a csekély eltérések és a jelentős rétegen belüli szórások következtében kevéssé láthatók, és csak a rendkívül éles szemű vagy szak-avatott megfigyelők számára jelennek meg státusszignálként. Az összefüggés laza szerkezete esetén az emberek többsége nem képes a cselekvések jellegé-ből a réteghovatartozásra következtetni. A cselekvések csoportspecifikus vonatkoztatási kereteinek figyelembevétele javítja a láthatóság feltételeit. A státusekvivalens társak cselekedeteinek percepciója homogenizálóan hat a csoportcselekvésre és javítja a helyes imputációk valószínűségét. A korrelá-ciók erősödése következtében a tipikus cselekvések egyúttal orientatív státusszignálokká válnak, amelyek kiegészülve a szándékosan prezentált státusszimbólumokkal, nagymértékben könnyítik a rétegek felismerhetősé-gét. A kollektív tudat speciális ismérve az átfogóan érvényesülő egyenlőség, az eltérések csekély hányada. E jellegzetesség természetesen megnöveli a helyes imputációk lehetőségét. A kollektív cselekvések emellett demonstratív hatásukon keresztül is ráirányítják a figyelmet a csoport társulási képessé-geire és érdekérvényesítő erejére.

Aligha tévedünk, amikor napjainkban a kollektív tudat osztályszintű megnyilvánulása kapcsán “csökkenő esélyekről”, “szétforgácsoltságról” be-szélünk. A kollektív tudat kategóriájához sorolható jelenségek inkább csak partikulárisan, az osztályoknál, rétegeknél kisebb csoportokban alakulnak ki. A társadalmi nagycsoportok szintjén inkább a reflexív és mindenekelőtt a látens csoporttudat szindrómáival találkozhatunk. A heteregenitás növekedé-se és a felső osztályok kivételes konstrukciós potenciálja akadályozza ugyan az osztály- vagy a rétegtudatok kikristályosodását, nincsenek azonban jelen-tős változások a társadalmi erőforrások szélsőséges megoszlásában. Ez a furcsa kettősség okozza a jól látható erőforrás-különbségek és a rosszul lát-ható osztályok és rétegek paradoxonát.

 

 

 

 

Jegyzetek

 

1.     Vö. Bolte–Kappe–Neidhardt 1975, 5.

2.     A nem intencionált, de azért “beszédes” szignálok és az intencionált szimbólumok különbségeivel kapcsolatban lásd Aranguren 1967, 30.

3.     A makroszociológiai értelemben használt csoportok egyik leglényegesebb ismérve, hogy a csoporton belüli interakciók száma meghaladja a csoportközi interakciókét. A belső és külső interakciók rátájának nagysága a csoport típusa szempontjából is meg-határozó attribútum. E kérdéskörrel kapcsolatban lásd Blau 1994, 5.

4.     Blau társadalmi paraméterekről kialakított koncepciójával kapcsolatban lásd még Blau 1973, illetve Blau–Schwartz 1984.

5.     A paraméterek konszolidációja a korrelációs összefüggéseik nagyságától függ. “Az erős korrelációk konszolidálják a csoporthatárokat és a hierarchikus különbségeket. A gyenge korrelációk arra vallanak, hogy a társadalmi differenciák átmetszik egy-mást, ami feltételezi, hogy akik bizonyos tekintetben különböznek, más vonatkozás-ban hasonlóak egymáshoz” (Blau 1994, 5).

6.     Webernek a Besitzklasse és az Erwerbsklasse fogalmáról adott rövid definícióit lásd Weber 1964, 223. Weber megközelítésében a Besitzklasse és a Erwerbsklasse kom-binált használata egyszerre tartalmazza a konfliktuselméleti és a funkcionalista meg-közelítés bizonyos elemeit. Weber ennyiben a két iskola közötti későbbi szintézis-törekvések egyik korai előfutárának tekinthető.

7.     A méretdifferenciál, a szintdifferenciál és az erőforrás-differenciál terminusaival kapcsolatban lásd Nan Lin 1999, 391–399.

8.     Blau makrostrukturális felfogásának egyik fontos tétele, hogy a csoportok méretei befolyásolják a csoporton belüli, illetve a csoportok közötti kontaktusok arányát. A csoportok közötti kontaktusok aránya így függ attól, hogy miként oszlik meg a popu-láció a csoportok között. Egy kis csoport tagjának például nagyobb a kontaktus-kialakítási esélye egy nagyobb csoport tagjával, mint fordítva (vö. Blau 1994, 9–10).

9.     Becknek a társadalmi individualizációs folyamatról és strukturális következményeiről kialakult felfogásával kapcsolatban lásd Beck 1999. (Lásd még uő 1996.)

10.   Az első- és másodkézből szerzett tapasztalatok megkülönböztetéséről lásd Gehlen 1957, 49.

11.   Optikai akadályok a kollektív tudat kialakulásának mindkét feltételét korlátozhatják. A pluralizmus ignoranciája a közös attitűdök fennállása esetén megakadályozhatja a második feltételt, a konszenzus átfogó percepcióját. Hasonló okok, például kommu-nikációs akadályok esetén a közös attitűdök hiánya miatt nem alakul ki stabil kol-lektív tudat még akkor sem, ha a pluralizmus téves becslése következtében a csoport tagjai úgy észlelik, hogy szinte mindenki egyöntetűen ítéli meg a helyzetet.

12.   A kérdésről lásd Olson 1997.

13.   Olson elméletével kapcsolatban lásd még Knoke–Wisely 1994.

14.   A cselekvéstípusok sokféleséségéről, összefonódottságukról és a tisztán racionális cselekvések ritkaságáról lásd Weber 1987, I. kötet, 53–54.

15.   A küszöbeloszlások és a kollektív cselekvés összefüggéseiről lásd Granovetter 1978.

16.   A szigorú értelemben vett célracionális cselekvések esetén az említett okok miatt kollektív cselekvés nem jöhet létre. A kollektív cselekvés elméletében a “szelektív ösztönzők” kínálják azt a “mentőövet”, amivel magyarázni lehet, hogy kollektív cselekvések esetenként mégis létrejönnek. A szelektív ösztönzés azonban olyan laza fogalom, amibe szinte bármi belefér, ami keresztezi a racionális cselekvés útját; ha a potyautas-effektus nem érvényesül, mindig fennáll a lehetőség a szelektív ösztönzők mobilizáló hatására hivatkozni.

17.   Már Coleman felhívta a figyelmet azokra a nehézségekre, amelyeket a racionális vá-lasztás híveinek a részvétel interpretációja okoz. Fejtegetései során arra a következ-tetésre jut, hogy egyetlen szavazat hatása olyan kicsi a választás végeredménye szempontjából, hogy az nem lehet kellő ösztönzés arra, hogy a racionális válaszoló pusztán emiatt venne részt a választáson. (Lásd Coleman 1990, 289.)

18.   A báziskommunikáció értelmezésével kapcsolatban lásd Geissler 1973. Magam a báziskommunikáció fogalmát Geisslernél némileg szűkebben értelmezem (vö. Angelusz 1998).

19.   A heterogenitás mértékével és mérésével kapcsolatban lásd például Blau–Schwartz 1984, 17.

20.   A pluralizmus ignoranciájának kérdéseiről lásd például O’Gorman 1975, illetve Fields–Schuman 1976. Meglepőnek tartom, hogy a pluralizmus ignoranciájának egy-re bővülő irodalmában nem találtam olyan kísérletet, amely a saját rétegtudatnak és a “más” hasonló státusúak rétegtudatának egybevetésével az osztálytudat mérésére próbálták volna alkalmazni a pluralizmus ignorancia szemléletét és mérési technikáit.

21.   R. Collins interpretációja szerint Weber stratifikációs felfogásában is érvényesült egy olyan elképzelés, hogy a felsőbb osztályok felől lefelé haladva csökken az osztályok szervezettsége és így az osztálytudat kialakulásának valószínűsége (lásd Collins 1989).

22.   Az imputáció fogalmát a kognitív képződmények és a társadalmi csoportok tudati összekapcsolódása értelmében használom. Ez a hozzárendelés lehet helyes vagy tévedésen alapuló. A fogalom értelmezésével kapcsolatban felmerülő problémákról lásd Child 1970.

 


Irodalom

 

Angelusz R. 1998: Az új kommunikációs technikák és a nyilvánosság. Világosság (4).

Aranguren, I. L. 1967: Soziologie der Kommunikation. München, Kindlers Universität Bibliothek.

Beck, U. 1996: Risikogesellschaft. Auf dem Weg in eine andere Moderne. Frankfurt a. Main, Suhrkamp.

Beck, U. 1999: Túl renden és osztályon. In Angelusz R. (szerk.): A társadalmi réteg-ződés komponensei. Budapest, Új Mandátum Kiadó.

Blau, P. M. 1973: Inequality and Heterogenity. New York, Free Press.

Blau, P. M. 1994: Structural Contexts of Opportunities. London–Chicago, The Univer-sity of Chicago Press.

Blau, P. M. – I. E. Schwartz 1984: Crosscutting Social Circles. New York – London, Academic Press.

Bolte, K. M. – D. Kappe – F. Neidhardt 1975: Soziale Ungleichheit. Opladen, Leske Verlag.

Child, A. 1970: The Problem of Imputation Resolved. In I. E. Curtis – I. W. Petras (szerk.): The Sociology of Knowledge. New York – Washington, Praeger.

Coleman 1990: Foundations of Social Theory. Cambridge (Mass.) – London, The Belknap Press of Harvard University Press.

Collins, R. 1989: Max Weber A Skeleton Key. London – New Delhi, Sage.

Fields, I. M. – H. Schuman 1976: Public Beliefs About the Beliefs of the Public. Public Opinion Quarterly (tél).

Gehlen, A. 1957: Die Seele im Technischen Zeitalter. Hamburg, Rowohlt.

Geissler, R. 1973: Massmedien, Basiscommunication und Demokratie. J. C. Mohr (Paul Siebech), Tübingen.

Granovetter, M. 1978: Threshold models of collective behavior. American Journal of So-ciology (83).

Knoke, D. – N. Wisely 1994: Social Movements. In D. Knoke (szerk.): Political Net-works. The Structural Perspective. Cambridge University Press.

Nan Lin 1999: Társadalmi erőforrások és társadalmi mobilitás – a státuselérés strukturá-lis elmélete. In Angelusz R. (szerk.): A társadalmi rétegződés komponensei. Buda-pest, Új Mandátum Kiadó.

O’Gorman, H. J. 1975: Pluralistic ignorance and white estimates of white support for racial segregation. Public Opinion Quarterly (3).

Olson, M. 1997. A kollektív cselekvés logikája. Budapest, Osiris Kiadó.

Weber, M. 1964: Wirtschaft und Gesellschaft. Köln–Berlin, Kiepenhauer–Witsch.

Weber, M. 1987: Gazdaság és társadalom. Budapest, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.

 
Üzenőfal
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Fontos linkek
 
Egyéb linkek
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal