Zsidók
t4d6 2005.01.18. 17:08
Bevezetés az interetnikai és interkulturális viszonyokba
Zsidók (Kovács András)
1. Ki a zsidó?
- vallási definíció: zsidó mindenki, akinek az édesanyja zsidó
- de a zsidó vallást föl is lehet venni, nemcsak beleszületni
- részben leszármazási, részben vallási értelemben határolódik be
- szociológiai minimáldefiníció: zsidó az, aki zsidónak tekinti magát
- de tisztán szubjektív szempontból meghatározni szinte lehetetlen
- végül: zsidónak tekinti-e magát, és ez megjelenik-e valamilyen társadalmi objektivációban? (nemzeti, vallási, más társadalmi objektivációk)
2. Mintavétel
kárpótlásra jogosultak és jelentkezők; sírápolási díjfizetők a zsidó temetőben stb. alapján
3. Mit vizsgálunk?
- a vizsgált csoport helye a társadalom szerkezetében
- az etnikai mivoltnak van-e szerepe a társadalmi mobilitásban?
- magasan képzett, viszonylag magas társadalmi státusú csoport
- hatások a mobilitásra: kulturális tőke nagy szerepe a korabeli zsidó társadalomban (a családi beruházások a kulturális tőke felé irányultak a diszkrimináció miatt)
- a kiegyezést követően nagyon gyors mobilitás az emancipáció hatására
- az üldöztetések után kompenzációs mobilitás
- van-e etnikai specifikuma a népesség térbeli elhelyezkedésének? ha van zsidónegyed, milyen alapon választották a lakóhelyüket?
- Budapesten nem volt kényszergettó, de erőteljes koncentráció volt
- Pesten egészen a XIX. század első harmadáig nem élhettek zsidók
- Budán és Óbudán lakhattak, de kisebb közösségek voltak csak
- Orczy báró bérbeadta a Király utca elején levő házát a zsidóknak
- a betelepedés kiindulópontja à gyűrűszerűen terjedt a negyed
- a zsinagóga mögötti utcák, főleg VII. kerület (1944-ben gettó)
- társadalmi mobilitás:
- fölemelkedők az V. kerületbe
- szegényebbek a külső kerületek felé
- a következő budapesti kerületekben nagy a zsidó lakosság aránya:
- II. kerület (társadalmi státus)
- XIV. kerület (Zugló)
- XIII. kerület (Újlipótváros)
- VI-VII. kerület (régi zsidónegyed)
- etnikai alapú lakóhelyválasztás csak az Újlipótvárosban és a régi zsidónegyed területén
- vallási ok: közel legyenek a templomok
- baráti közösségek, hálózatok, iskolák közelsége
- szegregációs jelenségek (halványan)
- mi egy kisebbségi csoport viszonya a többségi társadalomhoz? (asszimiláció, disszimiláció)
- társadalmi távolság a többség és a kisebbség közt à mérhető legyen
- pl. két csoport közti interakciók mindennapi gyakoriságának lehetősége
- anyanyelv, vallás, emancipáció (összes polgári jog)
- integráció
- nyelvtudás, anyanyelv
- lakóhely, beiskolázási stratégiák, vegyesházasodás
- vallásváltoztatás, névváltoztatás (-magyarosítás)
- társadalmi intézmények, klubélet, civil társadalom együtt-e vagy külön
- az asszimiláció folyamata
- akkulturáció à hétköznapi interakció à vegyesházasság à asszimiláció
- identitáskutatás
- milyen erős az identitás?
- identitásválasztó skálán hol helyezi el magát?
- mi az az identitás?
- holokauszt emléke, felmenők, szubjektív identitástényezők
- az identitás legerősebb eleme a történelmi emlékezés
- az intézményes felekezeti kötődés sokkal kisebb szerepet játszik
- a kulturális tradíciók csökkenése, de ’89 után enyhe újjáéledés
- identitásjelző szimbolikus funkciók
- előfordulnak modern etnikai identitások
A témához tartozó olvasmány: Kovács András: „Zsidó csoportok és identitásstratégiák a mai Magyarországon”, in: Kovács András szerk.: Zsidók a mai Magyarországon. Múlt és Jövő Könyvkiadó, Budapest 2002.
|